Hedvig
9 °C
24 °C

Murdoch hirdetésben kért bocsánatot a lehallgatási botrányért

2011.07.16. 13:30 Módosítva: 2011-07-16 14:31:11

A News Corporation globális sajtó- és médiakonglomerátum első emberének személyes aláírásával jegyzett - a konkurens újságokban is közzétett - hirdetések élén hatalmas betűkkel szedve az áll, hogy "Elnézést kérünk". A közlemény szerint a News of the World feladata volt mások elszámoltatása, ám amikor saját magával szemben kellett volna ugyanígy eljárnia, csődöt mondott.

Murdoch "súlyos vétségeknek" minősíti a történteket, amelyekért elnézést kér, és a cégcsoport "mélységes sajnálkozásának" ad hangot "az érintett személyeknek okozott fájdalomért", valamint azért is, hogy a vállalat nem kezdett hozzá hamarabb "a dolgok rendbetételéhez".

"Tudom, hogy az egyszerű bocsánatkérés nem elégséges. Vállalkozásunkat arra az eszmére építve hoztuk létre, hogy a szabad és nyílt sajtónak pozitív erőként kell hatnia a társadalomban, és ennek meg is kell felelnünk" - áll a hirdetésekben.

Családi viszály

Murdoch - részletek nélkül - "további konkrét lépéseket" helyez kilátásba "a következő napokra" a felmerült ügyek megoldása és "általuk okozott károk helyrehozatala" végett.

Az eddigi "konkrét lépések" közül a legjelentősebb az volt, hogy távozott a Murdoch-cégcsoport brit érdekeltsége, a News International vezérigazgatói tisztségéből Rebekah Brooks, az utóbbi évtizedek legsúlyosabb nagy-britanniai sajtóbotrányának középpontjába került News of the World egykori főszerkesztője.

Szombati brit sajtótalálgatások szerint lehetséges, hogy a következő vezéráldozat Rupert Murdoch saját fia, James lesz, aki jelenleg a News International elnöke.

A The Daily Telegraph című tekintélyes konzervatív napilap által szombaton idézett "spekulációk" szerint James Murdoch húga, Elizabeth - akinek egyébként is "jár egy szék" a globális média- és sajtókonglomerátumot összefogó News Corporation igazgatótanácsában - a történtek után "erőteljes pozícióba hozhatja magát" ahhoz, hogy  elfoglalhassa James Murdoch helyét a News International elnöki posztján.

A Telegraph tudomása szerint a News Corporation részvényesei is "jelezték", hogy  ha James Murdochra is rávetül a botrány árnyéka, akkor esetleg megpróbálkoznak a cégelnök eltávolításával.

A lap forrásai szerint Elizabeth Murdoch személyes ellenszenve volt a fő oka Rebekah Brooks távozásának is.

A családon belüli viszályra utal a nagy-britanniai Murdoch-újságcsoport legtekintélyesebb lapjában, a The Timesban megjelent vezércikk is, amely olyan súlyos bírálatokat fogalmaz meg az újság tulajdonosai, vagyis az idősebbik és főleg az ifjabbik Murdoch ellen, hogy a The Daily Telegraph által idézett "bennfentesek" szerint az írást "csak Rupert Murdoch személyesen hagyhatta jóvá".

Lehallgatási botrány

A News International tulajdona volt a News of the World - a világ legnagyobb olvasottságú angol nyelvű vasárnapi tömeglapja - is. A lapról a múlt héten kiderült, hogy annak idején feltörte és exkluzív információk reményében lehallgatta a 2002-ben elrabolt és brutálisan meggyilkolt 13 éves Milly Dowler mobiltelefonjának üzenetrögzítőjét, miközben az akkor már halott kislányt a rendőrség még nagy erőkkel kereste. Az eset idején Brooks volt a News of the World főszerkesztője.

A rivális brit lapok által feltárt ügy azóta az utóbbi évtizedek legsúlyosabb nagy-britanniai sajtóbotrányává fajult, amelynek következtében több politikai és rendőrségi vizsgálat is indult, és amely alapjaiban rengette meg Rupert Murdoch sajtómágnás globális újság- és médiabirodalmát. A News International a múlt héten azonnali hatállyal felszámolta a 168 éve alapított vasárnapi bulvárlapot.

A legutóbbi hírek szerint az amerikai hatóságok szintén vizsgálják, hogy a 2001. szeptember 11-i terrormerényletek kapcsán is történtek-e lehallgatások a News Corporation amerikai médiumai részéről.