Megfutamodott a Concordia kapitánya

2012.01.18. 11:25 Módosítva: 2012.01.18. 11:25

Újabb részletek kerültek napvilágra, hogy mi történt pontosan azon az estén, amikor megfeneklett, majd oldalára fordult a Costa Concordia hajó Olaszország partjainál. A Corriere della Sera olasz napilap közzétette egy rádiófelvételt, amin a hajó kapitánya, Francesco Schettino és az olasz parti őrség illetékes livornói tagja, Gregorio de Falco vitatkozik.

De Falco éles hangon, többször is utasította Schettinot, hogy térjen vissza a hajóra és adjon pontos jelentést a helyszínről, de a kapitány kitérő válaszokat adott, majd később már a partról jelentkezett be újból. Az olasz nyelvű felvétel egy részének átirata következik:

Gregorio de Falco (GDF): „Hello, hello.”

Francesco Schettino (FS): „Jó estét, parancsnok.”

DF: „Hello, Falco vagyok Livornóból. A kapitánnyal beszélek?”

FS: „Schettino kapitány vagyok.”

DF: „Figyeljen, Schettino, emberek estek csapdába odafent, menjen a mentőcsónakjával a hajó orra alá a baloldalon és menjen fel a hajóra a kötéllétrát használva. Menjen fel és mondja meg nekem, hány ember van odafönt. Érthető, amit mondok? Rögzítem azt a felvételt, Schettino kapitány.”

Schettino (balra) és de Falco
Schettino (balra) és de Falco

FS: „Szóval, mondok magának valamit...”

DF: „Beszéljen hangosabban!”

FS: „Most, elöl vagyok...”

DF: „Kapitány, beszéljen hangosabban, vegye el a mikrofont és beszéljen hangosan! Érthető, amit mondok?”

FS: „Parancsnok, jelenleg a hajó eldőlt.”

DF: „Értem. Figyeljen, emberek másznak le az orrból a kötéllétrát használva. Maga használja a kötéllétrát a másik oldalon, menjen a fedélzetre, mondja meg az emberek számát, és hogy mi van a fedélzeten. Ez érthető? Mondja meg nekem, hogy vannak-e gyerekek nők vagy emberek, akiknek segítség kell. És maga mondja meg nekem, hogy hányan vannak ezekben az egyes csoportokban. Érthető? Schettino, lehet, hogy megmentette magát a tengertől, de ezért még fizetni fog, ezt garantálom. Menjen fel a hajóra.”

FS: „Parancsnok, kérem?”

DF: „Kérem, most menjen a fedélzetre.”

FS: „A mentőcsónakban vagyok, a hajó alatt. Nem mentem sehová, itt vagyok.”

DF: „Mit csinál, kapitány?”

FS: „Azért vagyok itt, hogy koordináljam a mentést.”

DF: „Mit koordinál ott? Menjen a hajóra és koordináljon a fedélzetről! Megtagadja ezt?”

FS: „Nem, nem tagadom meg.”

DF: „Megtagadja, hogy a fedélzetre menjen kapitány, mondja meg nekem, miért nem megy!”

tag-reuters 3
Fotó: Guardia Costiera/Handout

FS: „Azért nem megyek, mert itt van egy másik mentőcsónak.”

DF: „Menjen a fedélzetre, ez egy parancs. Nincs mérlegelési joga, parancsot adott a hajó elhagyására, most én adok parancsot: menjen a fedélzetre. Ez érthető?”

FS: „Parancsnok, megyek a hajóra.”

DF: „Hívjon fel a hajóról, az én mentőm (emberem) ott van a hajó orrában. Már vannak holttestek Schettino.”

FS: „Hány holttest?”

DF: „Nem tudom. Egy biztosan. Magának kell megmondania nekem, hogy mennyi.”

FS: „Tisztában van vele, hogy itt sötét van és nem látunk semmit?”

DF: „És akkor mi van, haza akar menni, Schettino? Sötét van, tehát haza akar menni? Menjen a hajó orrába a kötéllétrán és mondja meg nekem, hogy mit lehet tenni, hányan vannak odafent és mik az igényeik. Csinálja meg most.”

FS: „Itt van a parancsnokhelyettes is. Vele vagyok együtt.”

DF: „Akkor menjenek fel együtt. Együtt. Mi a neve?”

FS: „Dimitri.”

DF: „Dimitri ki? Maga és a helyettese menjenek fel. Most. Érthető?”

FS: „Parancsnok fel szeretnék menni, de itt van egy másik mentőcsónak, vannak itt más mentők, akik megálltak. Most hívtam más mentőket.”

DF: „Már egy órája mondogatja ezt nekem. Menjen a fedélzetre. Menjen a fedélzetre. És mondja meg nekem most rögtön, hogy hányan vannak odafent.”

SF: „Rendben parancsnok.”

DF: „Menjen, gyorsan!”

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport