Luca, Ottilia
1 °C
5 °C

Újságírósztrájk a BBC-nél a leépítések miatt

2013.02.18. 06:15

A 24 órás akciót a brit újságíró-szakszervezet (NUJ) hirdette meg, miután bejelentése szerint nem sikerült megállapodnia a brit közszolgálati médiatársaság vezetésével a leépítések kérdésében.

A BBC a költségtakarékosság és a minőség javítása jegyében öt év alatt hozzávetőleg kétezer fővel akarja csökkenteni az alkalmazotti létszámot és 20 százalékkal a vállalati kiadásokat. (A BBC-nek összesen összesen mintegy 23 ezer alkalmazottja van.)

Ennek előzményeként a konzervatív-liberális brit kormánykoalíció a 2016-2017-es pénzügyi évig a jelenlegi, 145,50 fontos (52 ezer forintos) szinten befagyasztotta a BBC bevételeinek zömét adó éves előfizetési díjat. Előzetes becslések szerint ez reálértéken 16 százalékos bevételcsökkenést jelent a társaságnak az adott időszakban.

Ráadásul 2014-től a BBC Világszolgálat finanszírozását is az előfizetési díjakból kell majd megoldani. Az 1932-ben alapított, külföldre sugárzó World Service évi 272 millió fontos működési költségeit jelenleg teljes egészében a brit külügyminisztérium fedezi, de a brit kormány takarékossági intézkedéseinek keretében a 2014-2015-ös pénzügyi évtől ez a központi finanszírozás megszűnik.

A hétfőn kezdődött sztrájk egyelőre harminc olyan BBC-munkatárs elbocsátásával van közvetlenül összefüggésben, akiknek már fel is mondtak. Az érintetteknek nem ajánlottak fel más beosztást a cégen belül, és nyugállományba sem tudnak még vonulni.

Az NUJ főtitkára, Michelle Stanistreet a sztrájkot bejelentő nyilatkozatában az akciót a munkahelyek és a minőségi újságírás védelmével indokolta. A főtitkár szerint a BBC-alkalmazottakat felháborítják a felső vezetés által hozott rossz döntések, amelyek miatt tapasztalt, tehetséges újságírók megélhetése válik lehetetlenné.

A sztrájk kényes időszakban éri a BBC-t, ahol éppen vezetőváltás zajlik. A társaság előző vezérigazgatója, George Entwistle – aki alig 54 napot töltött e tisztségében – novemberben lemondott, miután a cégnél egymás után kirobbant súlyos etikai botrányok miatt tarthatatlanná vált helyzete.

Távozásának közvetlen előzményeként a BBC televízió egyik politikai magazinműsora egy ellenőrizetlen – és mint kiderült, teljesen alaptalan – információ közreadásával pedofil bűncselekmények gyanújába keverte a kormányzó brit Konzervatív Párt egyik veterán politikusát. Entwistle utódja Lord Tony Hall, a londoni Királyi Operaház jelenlegi vezérigazgatója lesz, aki április 2-án veszi át a tisztséget.

A Bectu, a brit média- és szórakoztatóipari szakszervezet elbocsátási moratóriumot kért az új vezérigazgató munkába állásáig.

Fennakadások hétfőn

A hétfőn kezdődött sztrájk komoly fennakadásokat okozott a BBC hírműsoraiban. A politikai és közéleti műsorokra szakosodott BBC 4 rádióállomás háromórás reggeli hírmagazinja, az 1957 óta naponta sugárzott Today (Ma) - a legnagyobb hallgatóságú brit rádióműsor - teljes egészében elmaradt, helyette ismétlések és félóránként rövid hírösszefoglalók voltak hallhatók.

Törölték emellett a BBC 4 hétfő déli, délutáni és esti hosszú hírmagazinjait is; helyettük korábban már leadott dokumentumműsorokat állítottak be a programba.
A BBC hazai sugárzású hírtelevíziója, a napi 24 órás hírszolgáltatást nyújtó BBC News hétfői műsorai is jórészt dokumentumfilmek ismétléseiből álltak, óránként egy-egy rövid híradással. 
A BBC televízió népszerű délelőtti magazinműsora, a Breakfast (Reggeli) rövidített kiadással, a megszokott kettő helyett egy műsorvezetővel jelentkezett.