Engedélyezték az állami propagandát Amerikában

2013.07.15. 09:12

Még júliusban életbe lép az Egyesült Államokban az a tavaly elfogadott törvény, amely ismét lehetővé teszi, hogy olyan műsorokat sugározzanak, amit a kormány készített. Ez 1970 óta tilos volt: a Szabad Európa Rádiót és a Voice of America-t is előállító Broadcasting Board of Governors (BBG) adásait csak külföldre lehetett sugározni.

A BBG műsorainak belföldi sugárzását a hetvenes években tiltották be, mert attól féltek, túlságosan nagy lesz a kísértés, hogy a kormány az adófizetők pénzén propagandát készítsen. A tiltás egyik szószólója az arkansasi J. William Fullbright volt, aki annyira gyűlölte az állami médiát, hogy egyenesen hidegháborús relikviának nevezte. Később a nebraskai Edward Zorinsky érvelt a tiltás mellett: ő mondta azt, hogy az állami műsorkészítés a Szovjetunióban szokásos, és Amerikában ezért be kéne tiltani.

A BBG szóvivője most azt ígéri, a tiltás feloldása egyáltalán nem vezet majd egyoldalú tájékoztatáshoz, egyszerűen arról van szó, hogy szeretnék elérhetővé tenni az adásokat az amerikaiak számára is. Az érvelés egyfelől meggyőző: azt mondják, a műsorok elsősorban nem is az angolul beszélőket céloznák, hanem azokat az Amerikában élő, más nemzetiségű közösségeket, akik most Amerikában csak a saját nemzetük propagandaműsorait hallgatják. Szomáliában például a Voice of America helyi adása az egyetlen, nem az államnak dolgozó szerkesztőség, és pont az Amerikában élő szomáliaiak azok, akik nem hallgathatják. „Micsoda butaság!” – mondta a szóvivő.

A tiltás feloldása mellett az volt a másik érv, hogy ezzel végre láthatják az adófizetők, mire költi a pénzüket a kormány. A Foreign Policy magazinnak egy névtelen kormányzati forrás nyilatkozott: „Végre el tudjuk dönteni: nahát, ez a műsor egész jó! Vagy esetleg: úristen, ez rémes. Mostantól legalább tudjuk.”

A BBG több mint 100 országba sugároz műsort 61 nyelven. Amerikában egyébként eddig is volt közszolgálati média: a PBS és az NPR adásait azonban nem a kormány, hanem különböző városok és egyetemek finanszírozták.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Frontvonal

Átfogó elemzések, világátalakító kérdések és jövőképek egy kötetben.

MEGVESZEM