Kamionnal lökte le a rettegett hídról

2013.07.23. 20:22

Hátulról belement egy személyautóba egy kamion az amerikai Chesapeake-öböl fölött átívelő hídon. A kamiont L. Gábor magyar sofőr vezette, az ütközésben a személyautó lesodródott a hídról, 12 méteres zuhanással a vízbe esett, de a benne ülő egyetemista lánynak sikerült kijutnia a kocsiból, és a partra úszott. A hétvégi hír a napokban bejárta a világsajtót, többek között a Washington Post, a Voice of Russia és a Daily Mail is beszámolt a balesetről.

995736 10151529549077227 583625821 n

„Nem akartam megfulladni, nem akartam így meghalni″ – nyilatkozta Morgan Lake, a 22 éves egyetemista. A kórházból szombaton engedték ki, vasárnap már azt nyilatkozta, hogy fájdalmai vannak, de szerencsére megúszta lila foltokkal és horzsolásokkal. „Eltartott egy ideig, mire elértem a felszínt. Amikor felértem, vettem pár levegőt, körülnéztem, megláttam a partot, és kiúsztam.″

A balesetben, ami a kelet felé menő íven történt, egy sportterepjáró is érintett volt, de annak utasai nem sérültek meg, ahogy L. Gábor sem. Legutóbb 2008-ban történt ott hasonló baleset, akkor a kamion esett le a hídról, a sofőr meghalt.

baleset

Az autó kiemelése több óráig tartott. A vizsgálatok szerint a híd szerkezete nem sérült meg a balesetben, de hat órán át nem lehetett használni, csak másnap nyitották meg újra.

L. Gábor esetleges felelősségre vonásáról még nem érkezett hír, de sajtóértesülések szerint a baleset után a helyszínen maradt, és válaszolt a nyomozók kérdéseire. A helyi közlekedési hatóság szerint a vizsgálat befejezése előtt korai arról nyilatkozni, hogy vádat kell-e emelni valaki ellen. Lapértesülések szerint a férfi a kanadai Charlottetownban lakik. Úgy tudjuk, a férfi eredetileg balassagyarmati, és a kanadai Bulk Carriers fuvarozótársaság kamionját vezette.

Sokan felvetették, hogy a hídon nem elég magas a korlát (alig látszik egy SUV vagy egy kisteherautó volánja mögül), ezért eshetett a kocsi a vízbe. De a Marylandi Közlekedési Hatóság szerint nem emiatt történt a baleset. A hétfőn elvégzett rekonstrukció alapján a kamion hátulról belement az autóba, és lelökte a hídról. „Arra gondoltam, ha fent tudok maradni a hídon, nem lesz baj. Amint nekem jött, felrepültem a korlátra″ – idézte fel a történteket az egyetemista lány.

Egy, az Észak-Amerikában dolgozó magyar kamionsofőrök helyzetét jól ismerő forrásunk szerint a balesetet okozhatta például az, hogy az amerikai kamionok sebességváltója eltér az Európában megszokottól. Ezt szerinte az első hónapokban nehéz megszokni az odaérkezőknek, és lehet, hogy a sebességváltás közben nem figyelt eléggé a sofőr arra, hogy mi van előtte.

Nagyobb térképre váltás

Forrásunk szerint a cégek sokszor tapasztalatlan, alulfizetett külföldieket alkalmaznak, hogy spóroljanak. Ugyan minden jelentkezőnek részt kell venni egy tesztvezetésen, de ez nem biztos, hogy valós képet ad arról, hogy képes-e igazi közlekedési helyzetekben biztonságosan vezetni; szóval az is előfordulhat, hogy nem volt rutinos a magyar sofőr. Az átverések, csalások mindennaposak, a cégek sokat trükköznek, a sofőrök pedig kiszolgáltatottak.

A William Preston Lane Jr. Memorial Bridge – vagy becenevén: az öbölhíd – nem az autósok nagy kedvence, sokan félnek ráhajtani, mivel van benne egy nagy kanyar és egy viszonylag meredek emelkedő (legmagasabb pontján majdnem 57 méter magas, hogy óceánjárók is elférjenek alatta). A híd két egymás mellett futó ívből áll, viszonylag szűk sávjai miatt veszélyesnek tartják, főleg rossz időben. A szűk sávok, a viszonylag meredek szerkezet, a szokatlan kanyar és a gyakran rossz látási viszonyok miatt a világ legijesztőbb hídjainak listáján kilencedik lett.

Nagyobb térképre váltás

Egy élelmes vállalkozó sikeres céget épített fel abból, hogy saját kocsijaival átfuvarozza a beijedt autósokat. Idén májusig 5800 kuncsaftja volt, napi 10-12. A szolgáltatás ára 25 dollár, azaz 5500 forint. Kuncsaftjai közt van gefirofób, vagyis olyan, aki hídiszonyban szenved: valaki csak bekötött szemmel és füldugóval hajlandó beülni a kocsiba, de a legtöbb autós egyszerűen úgy érzi, nem elég ügyes a teljesen biztonságos átkeléshez. A vállalkozó segít a bajbajutottakon is. Legutóbb szombaton hívták ki egy ledermedt nőhöz, aki félelmében megállt a híd közepén, és nem volt hajlandó továbbhajtani.

A hidat 1952-ben adták át, majdnem 7 kilométeres hosszával a világ leghosszabb acélhídja volt. Már a húszas évek végén meg akarták építeni, csak közbejött a világválság, így az ötvenes évekig csak kompon lehetett átkelni az öblön. 1938-ban törvényt fogadtak el a megépítéséről, de közbeszólt a második világháború. William Preston Lane kormányzó kezdeményezésére végül 1949-ben kezdték megépíteni. Hatására Queen Anne megye annyival gyorsabban elérhető lett a közeli fővárosból, hogy hozzá is nőtt Washington agglomerációjához.

A látási viszonyok rossz időben legendásan gyengék. Az elmúlt tíz évben négyszer zárták le a hidat időjárási okokból, általában hurrikán vagy erős szél idején. Más okból is zárták már le: 2012 júniusában darukat szállítottak a híd alatt, és félő volt, hogy az autósok figyelmét lekötné a szokatlan látvány. Két hónappal később pedig egy felújítás sittjét felfogó ponyvákba kapott bele a szél, vitorlaként magával húzva a hidat.

A hídon naponta átlagosan 60 ezer autó kel át. Egyik ívét évente egyszer lezárják a forgalom elől, a reggeli futóverseny után egy napra átadják a gyalogosoknak.

Ön is látott már hasonló hidat vagy más elrettentő útszakaszt? Írja meg veszélyes forgalmi helyzetekhez kapcsolódó élményeit szerzőnknek.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport