Jácint
15 °C
31 °C

Anglia sebességét nem lehet korlátozni?

2013.09.01. 19:43

Speciális technológiával kényszerítené a sebességkorlátok közé állampolgárait az Európai Unió. Az autókra felszerelhető eszközöket, amelyek megakadályozzák a limit túllépését, kötelezővé tennék a tagállamokban. Az Intelligens Sebességi Eszközöket (ISA) az új autókba már kötelező lenne beépíteni, a régebbi gyártmányokat pedig utólag kellene kiegészíteni ezzel.

A technológia alapja, hogy a közúti táblákat felismerő kamerák, vagy az adatbázisokkal összekapcsolt műholdak visszajelzései nyomán automatikusan a fékre lép a sofőr helyett, ha kell. Nem csoda, ha Anglia lázad: a szabályozás nyomán nem lenne autó a szigeten, amelyik gyorsabban mehet 110 kilométer per óránál.

A terv mögött az áll, hogy az Európai Bizottság 2020-ig harmadára szeretné csökkenteni az autóbalesetek számát. Európában évente több mint 30 ezren halnak meg az utakon, és több mint 1,5 millióan sérülnek meg. A sérültek közül körülbelül évi 120 ezren maradandó kárososádst szenvednek.

Habár az EB csak ősztől tárgyalja az ügyet, Patrick McLoughlin, a brit közlekedési miniszter belső körökben már most támadja a tervet. A Guardian forrásai szerint McLoughlin kötelességének érzi, hogy harcoljon a bevezetés ellen, és ezt már munkatársai előtt is kijelentette. Arra hivatkozik, hogy Nagy Britannia rendelkezik az Unió egyik legjobb szerencsétlenségi mutatójával, hiszen 2011-ben csak 1754-en haltak meg az ország közútjain, míg Németországban 3657-en, Franciaországban pedig 3645-en.

Független szakértők üdvözölnék az EU szigorát, de állítják: a sebesség automatikus csökkentése is veszélyes lehet, például azokban az esetekben, amikor éppen a gyorsítás jelenti a megmenekülést egy frontális ütközés elől. Az AA szerint inkább hangjelzéssel kellene figyelmeztetni a túlságosan is siető autósokat.

Az EB állítja: az új technológia egyértelműen életeket mentene, tehát segítené az uniós célok elérését, amelyek mellett korábban Nagy Britannia is letette a voksát. Mivel a sebességkorlátozó eszközt a buszokon és a kamionokon már tesztelik, az őszi vitában ezeket a tapasztalatokat is fel fogják használni – nyilatkozta a szóvivó a lapnak. Az EB szerint ha publikálják szakértőik következtetéseit, nem marad majd kétséges a bevezetés szükségessége.