Gyöngyi
9 °C
9 °C

Megszűnt a világ leghosszabb repülőjárata

2013.11.26. 18:49
Tíz év után megszűnik a világ leghosszabb repülőjárata. A New York melletti Newark és Szingapúr között közlekedő gép hétfőn szállt fel utoljára.

A 9534 mérföldes, vagyis 15 343 kilométeres, 19 órás utazásra 6 és 11 ezer dollár között lehetett jegyet váltani, és főleg az USA keleti partján dolgozó, de szingapúri érdekeltséggel is rendelkező bankárok körében volt népszerű.

A drága jegyek miatt mások nem is nagyon utaztak rajta, az olcsóbb, átszállással terhelt út viszont legalább három órával hosszabb. A Singapore Airlines speciálisan átalakított Airbus A340-esekkel szolgálta ki az utasokat, a gépeken a szokásos 250 ülés helyett csak száz hely volt, viszont azok a megszokottnál jóval nagyobb, 91 centi széles székek voltak.

A járat valószínűleg ennek ellenére veszteséges lehetett, jellemző adat, hogy a 2004-es indulás óta megháromszorozódott a kerozin ára. A Singapore Airlines a közelmúltban a Los Angeles-i járatot is törölte, ráadásul azt tervezik, hogy a kerozinzabáló A340-eseket visszaadják az Airbusnak, és inkább A380-asakat kérnek cserébe.

A légitársaság azonban nem vonul ki az amerikai piacról, inkább csak a közvetlen járatokat szüntetik meg, hogy frankfurti vagy tokiói átszállással, a középtávra beállított A380-asokkal szolgálják ki az igényeket. Ezt jelzi az a 7,5 milliárd dolláros megrendelés, amit a légitársaság új A380-as és A350-es gépekre adott le a közelmúltban.

Nem a szingapúri légitársaság az egyetlen, aki megszünteti az ultrahosszú járatokat, 2012-ben három hasonló bejelentés is volt. Az American Airlines januárban jelentette be, hogy többet nem indítja el a Chicago és Új-Delhi között addig menetrend szerint közlekedő járatát, a Thai Airways a Bangkok és Los Angeles közti járatot szüntette meg májusban, a Delta Air Lines pedig augusztus óta nem indít Detroitból Hongkongba tartó gépet.

Az ilyen hosszú utak általában kivételes szolgáltatásokkal kényeztetik el az utasokat, a most megszüntetett szingapúri gépen például teljesen hanyatt dönthető ülések voltak, a minden utasnak külön kiépített, 15 hüvelykes monitorokon pedig 243 filmet, 358 tévés sorozatot, 800 zenei cédét, 22 tematikus rádiócsatornát és 80 videojátékot futtathattak az ennek ellenére egyre inkább fogyatkozó utasok.

A Singapore Airlines bejelentését követően az ausztrál Qantas légitársaság Dallas-Sydney járata lett a leghosszabb repülőút. Érdekesség, hogy a kedvező szélviszonyok miatt a 13 804 kilométeres út csak 15 és fél órás, szemben a most megszüntetett, 19 órás szingapúri úttal, de még a Delta Air Lines Atlanta-Johannesburg járata is másfél órával hosszabb ideig repül.

A jövőt tekintve nem feltétlenül biztos, hogy szép lassan eltűnnek az ultrahosszú repülőjáratok. Az Emirates Airlines például folyamatosan újabb városokkal köti össze Dubait, a többi légitársaság pedig valószínűleg rögtön visszaállítja a járatokat, ha új, gazdaságosabban üzemeltethető repülőgépeket fejlesztenek ki a gyártók.