Nyolc repülő, ami a semmibe veszett

2014.03.13. 14:00

A múlt szombaton lezuhant malajziai utasszállító repülőgép esete nem az első példa arra, hogy egy roncsot rejtélyes, vagy kevésbé rejtélyes okokból sokáig nem találnak meg. A Washington Post összeszedte az öt legemlékezetesebb történetet, a BBC pedig tízes listát készített, ezekből szemezgettünk.

Korábbi nagyképünkben mi is foglalkoztunk repülőroncsokkal, de akkor olyan gépek csontvázait mutattuk be, amelyeknek utasai túlélték a zuhanást. Az alábbi esetek többségében sajnos nem így történt.

Amelia Earhart, 1937

Amelia Earhart volt az első női pilóta, aki egyedül akarta átrepülni az Atlanti-óceánt. Earhart arra kérte a Lockheed céget, építsenek neki egy egyfedelű, ikermotoros gépet, amivel megkerülheti a Földet.

1937-ben szállt fel az ő különleges igényei alapján megépített Lockheed Electrával, azonban a gépe a Csendes-óceán felett eltűnt. Sem őt, sem a gép roncsait nem találták meg.

B-24D amerikai bombázó, 1943

A Lady Be Goodnevű amerikai bombázó még a második világháborúban indult el Nápolyba líbiai bázisáról, de tizenöt évig semmit nem lehetett róla tudni. Az amerikai hadsereg azt hitte, hogy a gép a Földközi-tengerbe zuhant, a kilenc fős legénységet pedig „bevetés közben eltűntnek” minősítették.

A gép valójában műszaki hibásan indult el, de két óráig még bírta. Ekkor a legénység ejtőernyővel kiugrott a gépből, amit nyolcan túl is éltek. Ezután viszont csaknem 160 kilométert gyalogoltak a sivatagban, ahol végül a forróság és a vízhiány végzett velük.

A gép roncsait egy brit olajexpedíció résztvevői találták meg 1958-ban, a sivatag közepén, szinte sértetlen állapotban.

Csillagpor, 1947

A British South American Airways Star Dust nevű gépe 1947-ben Buenos Airesből Chilébe tartott, amikor a Tupungato hegynek ütközött az Andokban. A balesetben a teljes legénység és mind a 11 utas meghalt.

Steve Fossett, 2007

Az amerikai kalandor 63 évesen határozta el, hogy üzemanyag-felvétel nélkül körberepüli a világot. Egy nevadai légibázisról indult, de sosem látták többet. 

A repülőjét több mint egy év keresés után találták meg, több önkéntes, ügynökségek és a Google Earth bevonásával. Fossett valószínűleg az erős szél miatt zuhant le.

000 Was2012109
Fotó: Ho / AFP

1998-ban két argentin hegymászó talált rá a roncs egyes darabjaira a Tupungato gleccseren.

A repülő tigris, 1962

Az amerikai hadsereg által üzemeltetett Flying Tiger Line légitársaság Lockheed Super Constellation típusú utasszállítója a kaliforniai Travis légi bázisról tartott a vietnami Ho Si Minh-városba (korábbi nevén Saigon), amikor a Csendes-óceán felett nyoma veszett. A gép fedélzetén a 11 tagú legénység mellett 96 katona utazott.

A gép eltűnését a történelem egyik legnagyobb keresőakciója követte: 48 repülőgép és 8 anyahajó vett részt  a több mint félmillió négyzetkilométerre kiterjedő, eredménytelen kutatásban.

Az 571-es járat, 1972

Az „Andok csodájaként” is ismert uruguayi repülőgépen 45 fő, többek között az ország rugby-válogatottja utazott, amikor 1972. október 13-án az Andokba csapódott. A balesetet 27-en túlélték, de közülük nyolc embert egy lavina sodort magával. A roncsokat kereső mentőalakulatoknak nem volt tudomása a túlélőkről, akik emiatt 72 napig tengődtek a hidegben. Azok, akik végül túlélték, a többi utas holttestéből ettek. A túlélőkről 1993-ban mozifilm is készült, Életben maradtak címen.

Air France 447, 2009

A francia légitársaság Airbus A330-asa 2009. június 1-én Rio de Janeiróból Párizsba tartott, amikor az Atlanti-óceán felett elvesztették. A roncs öt nappal később megtalált darabjaiból kiderült, hogy a gép külső hatások eredményeképpen zuhant le, de mivel a fekete dobozt csak 2011 májusában találták meg, a katasztrófa pontos okait sokáig nem lehetett tudni.

Egy a baleset után majdnem három évvel kiadott francia jelentés szerint a balesetben emberi és műszaki hibák is közrejátszottak. A tragédiában 228-an haltak meg.

Vittorio Missoni, 2013

Az olasz divatcég vezetőjének magángépe 2013 januárjában tűnt el Venezuela partjainál, amikor Los Roquesből Caracas felé tartott, hat emberrel a fedélzetén. A roncsokat hat hónapig nem találták meg, a holttesteket pedig búvárok fedezték fel, véletlenül.

Miután ez már a második olyan alkalom volt, hogy egy gép Los Roques környékén tűnt el, a területet újabban „az új Bermuda-háromszögnek” is nevezik.