Az FBI is beszáll az eltűnt gép keresésébe

000 Hkg9614564
2014.03.19. 09:21
Hétmillió-hatszázezer négyzetkilométer. Ekkora területen keresi 26 ország azt a maláj gépet, amely Kuala Lumpurból Pekingbe tartva, fedélzetén 239 emberrel tűnt el március 8-án. Elméletből egyre több van, bizonyosságból még mindig elég kevés.

A teóriák a balesetektől a terrorista gépeltérítőkig terjednek. Egyelőre nincs bizonyíték arra, hogy a Boeing 777-es lezuhant volna. Igaz, van olyan elmélet, amely  megmagyarázza , hogy akár egy egyszerű tűzeset is okozhatta azokat a furcsaságokat – például a kommunikációs rendszer pilóták általi kikapcsolását –, amelyek miatt gépeltérítésre is gyanakodnak.

Pár adat eltűnt a pilóta gépéből

Hishamuddin Huszein, Malajzia közlekedési minisztere szerdai sajtótájékoztatóján bejelentette: bizonyos információkat töröltek arról a repülőgép-szimulátorról, amit a pilóta otthonában találtak. Az adatok elemzésébe az FBI is beszáll, a pilóta lakásában talált számítógépek merevlemezeit valószínűleg az ügynökség a virginiai Quanticóban lévő bázisán vizsgálják majd.

A repülőgép-szimulátor Zaharie Ahmed Sah kapitány egy YouTube-videóján is feltűnik, amiben arról beszél, hogyan spórolhatnak a háztartások, ha helyesen állítják be a légkondit: 

A videóhoz fűzött kommentek többsége szerint a kapitány egy kedves ember, egy hős, a felvétel alapján kevesen gondolják, hogy ő téríthette el a gépet. Ugyanakkor a CNN-nek nyilatkozó szakértő szerint kissé érthetetlen, miért törölte volna a pilóta egy korábbi próbarepülés adatait, mivel ezek a fájlok jellemzően nagyon kis helyet foglalnak el.

Szerdán a maláj közlekedési miniszter kiemelte, hogy a gép utasait, pilótáit és legénységet is ártatlannak kell tekinteni, egészen addig, amíg ennek ellenkezőjére nincs bizonyíték.

Erőszakkal elhurcolt rokonok

Huszein szerdai sajtótájékoztatóján ismertette a keresés eddig ismert részleteit.

Az eseményen nem volt túl békés a hangulat: az eltűnt utasok hozzátartozói „Mondjátok meg az igazságot!” feliratú transzparensekkel jelentek meg, mire kivitték őket a teremből, az őket követő újságírók kérdéseire pedig nem engedték őket válaszolni, amiből kisebb dulakodás is lett.

A BBC videóján az is látszik, ahogy egy nőt ordítva cibálnak végig egy folyosón. A kormány később sajnálatát fejezte ki a sajtótájékoztatón történtekért, az ügyben nyomozást is elrendeltek.

Huszein a sajtótájékoztatón azt mondta:

Az egyik fő prioritásunk az érzelmek kezelése, az, hogy hogyan nyugtassuk meg a családtagokat. Egy második magas rangú küldöttséget is küldünk Pekingbe, hogy elmagyarázzuk, mit csinálunk.

A maláj közlekedési miniszter „szívfacsarónak” nevezte a gép eltűnését. A hozzátartozók megtalálásában továbbra is sokan reménykednek: Farik Abdul Hamid másodpilóta szintén pilótaként dolgozó barátnője például egy hónap szabadságot vett ki, és vőlegénye családjával együtt egy Kuala Lumpur-i hotelben várja a fejleményeket.

Ausztráliától nyugatra keresik

Kína nyolc hajóját küldte az Indiai-óceán keleti medencéjébe, hogy a roncsok után kutasson, háromszázezer négyzetkilométeren. Ugyanakkor az eddig rendelkezésre álló információk alapján az tűnik legvalószínűbbnek, hogy a gép az Indiai-óceán déli részén tűnt el – állította a Reutersnek egy a „kutatáshoz közel álló forrás”.

Az ausztrál hatóságok szerdán azt mondták, jelentősen sikerült leszűkíteni, hogy az Indiai-óceánon pontosan hol keressék a gépet. Ennek meghatározásában az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testület (U.S. National Transportation Safety Board) adataira támaszkodtak, amelyek abból indultak ki, hogy a repülő meddig juthatott el a meglévő üzemanyag-tartalékával. A feltételezések szerint a gép a Szumátrától Nyugat-Ausztráliáig ívelő ún. „déli folyosón” haladhatott, és annak is a legdélibb csücskéig juthatott.

Eközben Thaiföld felülvizsgálta katonai radarjainak adatait, és a korábbiakkal ellentétben megerősítette, hogy a rendszer érzékelte a gépet a Malaka-szoros felett – írta a BBC. Korábban a malajziai katonai radarokra hivatkozva ezt állították a maláj hatóságok is. Az adat azért fontos, mert a Malaka-szoros az ellenkező irányban van, mint amerre a Pekingbe tartó gépnek repülnie kellett volna.

Malajzia minden olyan ország hatóságaitól kért informácót, amelynek utasai a gép fedélzetén voltak, és mindenkitől kapott is, két ország: Ukrajna és Oroszország kivételével – ők a napokban mással vannak elfoglalva. A gépen két ukrán és egy orosz állampolgár utazott.

Az idő fogy

A repülési adatokat és a pilótafülkében elhangzott beszélgetések utolsó pár óráját rögzítő doboznak van egy akkumulátora, aminek segítségével csipogó hangot ad ki. Ez az akkumulátor körülbelül 30 napig jó, a gépet 12 napja keresik.

Egy a CNN-nek nyilatkozó óceánkutató, Rob McCallum szerint ezeket a csipogókat rendkívül nehéz megtalálni, mert még ha nagyjából tudják is, hogy hol vannak, akkor is csak nagyon limitált hatókörön belül lehet őket érzékelni. Éppen ezért a csipogó megtalálásának esélyeit„nagyon csekélynek” értékelte.

Elkezdődött a kártérítések kifizetése

Az Allianz biztosítótársaság bejelentette: elkezdték a maláj géppel kapcsolatos első kártérítések kifizetését. Erről Hugo Kidston, a müncheni bázisú német biztosítótársaság kommunikációs vezetője beszélt szerdán Berlinben.

Kidston elmondása szerint a kifizetések összhangban vannak a piaci gyakorlattal és azokkal a szerződésben rögzített feltételekkel, amelyek egy repülőgép eltűnésének esetére vonatkoznak.

A kártérítések mértékéről és kedvezményezettjeiről a biztosítótársaság nem adott ki információt.

Nem láthatták a Maldív-szigeteken

A maldív-szigeteki rendőrség nyomozása során kiderült: nincs alapja azoknak a beszámolóknak, miszerint az egyik sziget, Kudahuvadhoo lakosai egy alacsonyan szálló jumbo jetet láttak volna az MH370-es járat eltűnésének napján.

Ezt Hishamuddin Huszein, Malajzia közlekedési minisztere jelentette be.