Magyarországi NATO-gyakorlat miatt állt az osztrák légiirányítás

2014.06.08. 11:25 Módosítva: 2014.06.08. 15:23
Egy osztrák lap szerint egy magyarországi NATO-gyakorlat megzavarta az osztrák, a szlovák és a cseh légiirányítás rendszereit, ezért csütörtökön a pilótáknak több órán át rádión keresztül kellett bediktálni, merre van a gépük. A Honvédelmi Minisztérium szerint valóban volt hadgyakorlat, és tényleg alkalmaztak kis intenzitású zavarást, de ez a polgári légiközlekedésre nem hathatott.

A Kurier című osztrák lap arról ír, hogy egy magyarországi NATO-gyakorlat zavarhatta meg csütörtökön az osztrák, a szlovák és a cseh légiirányító rendszert. Az Austro Control szóvivője szintén azt mondta a Kuriernek, hogy a csütörtöki üzemzavart egy magyarországi NATO-gyakorlat okozhatta.

A hivatalos tájékoztatás szerint csütörtökön 14 óra után huszonöt percig kézi üzemmódban, a pilótákkal rádión keresztül kapcsolatot tartva kellett ellátni a légiirányítási feladatokat Ausztriában, mert több gép eltűnt a légiirányítók képernyőiről. A Kurier szerint ráadásul a huszonötperces adat már egy csillapított becslés, és valójában délután 5-ig nem működtek a műszerek. A szomszédos országokban ugyanez a hiba fél nyolcig okozott üzemzavart.

Úgy tudják, közben Magyarországon a NATO épp az elektronikus hadviseléssel kísérletezett, repülőgépek jeladóit próbálták megzavarni. Ez a gyakorlat kapcsolhatta ki a polgári repülőkön azokat a berendezéseket, amik az irányról és a sebességről küldenek automatikusan információt a légiirányítás felé.

A Honvédelmi Minisztérium szerint valóban volt NATO-gyakorlat csütörtökön, és tényleg alkalmaztak kis intenzitású zavarást, de nem használtak olyan frekvenciákat, amivel veszélyeztették volna a polgári légiközlekedés biztonságát. Szerintük a helyszín miatt is kizárt, hogy Ausztriában vagy Csehországban érezni lehetett volna a magyar gyakorlat hatását.

A Honvédelmi Minisztérium közleménye: Nem a magyar hadgyakorlat zavarta a polgári légiközlekedési frekvenciákat

Az osztrák Kurier című napilap értesüléseivel ellentétben nem a Magyar Honvédség NEWFIP 2014-es gyakorlata zavarta a polgári légiközlekedési frekvenciákat Közép-Európában.

Az Észak-atlanti Szövetség által előírt NEWFIP (NATO Electronic Warfare Force Integration Period) 2014 gyakorlaton a résztvevők 4000 méter magasságban, és csak kis intenzitású zavarást alkalmazva azt gyakorolták, hogy a légtérvédelem egyes feladatait miként tudják minden körülmény között összehangoltan megvalósítani. Ennek során a katonai eszközök nem használtak semmilyen, a polgári légiközlekedés biztonságát veszélyeztető frekvenciát. Emellett a gyakorlat helyszíne miatt az is kizárt, hogy mindez bármilyen kihatással lehetett volna az osztrák vagy a cseh légiközlekedésre.

A 2014. június 2-6-ig Kecskeméten megrendezett, valós repüléssel egybekötött, harcászati szintű gyakorlaton az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis, az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred, az MH Légi Vezetési és Irányítási Központ, valamint az MH 54. Veszprém Radarezred - illetve kitérő repülőtérként MH Pápa Bázisrepülőtér, és az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis a légi kutató-mentő készenléti szolgálat biztosításával – vettek részt.