Egy kínszenvedés az iskolánál megállni? Bezzeg az angoloknál!

2014.10.04. 08:51 Módosítva: 2014.10.04. 16:56
A tatabányai férfinak, akit a rendőr a gyereke szeme láttára szorított az autónak, majd vitt el, az volt a bűne, hogy tilosban akart megállni, hogy begyűjtse a gyereket az iskolából. Magyarországon elég sok suli mellett nehéz parkolni, ezért összeszedtük, hogy Angliában hogyan oldották meg ugyanezt a problémát. Azt nem sejtettük, hogy térfigyelő kamerák hadába fogunk ütközni, de azért volt egy-két egész jó ötlet is.

Csütörtökön írtunk arról, hogy a tatabányai Sárberki Általános Iskola egyik tanulójának szülője, és maga az iskolaigazgató is azt állítja, hogy csütörtök reggel az iskolarendőr megbilincselt egy férfit, miután az apa több kör után sem talált szabályos parkolóhelyet, ezért tilosban akart megállni, hogy gyereke kiszállhasson az autóból, és bemehessen az iskolába.

A hír elsősorban persze azért érdekes, mert a szemtanúk szerint a rendőrt cseppet sem zavarta, hogy a hétéves gyerek sírva nézte végig, ahogy apját az autóhoz szorítják, majd a négy rendőrkocsiból álló erősítés megérkezte után elviszik a rendőrök. Amellett sem érdemes viszont csak úgy elmenni, hogy a férfi valószínűleg a már jól megszokott körök után döntött úgy, hogy tilosban áll meg, ez pedig egy hétköznapi értelemben véve is fontos problémára világít rá: arra, hogy 

egy csomó iskola környékén irtózatosan nehéz megfelelő parkolóhelyet találni. 

A probléma nem csak nálunk van jelen, ezért Angliában élő kollégánk segítségével összegyűjtöttük egy pár olyan megoldást, amit az angolok arra találtak ki, hogy a szülők tilosban parkolás és hasonló bravúros trükkök nélkül tudják begyűjteni a gyerekeiket, úgy hogy közben a kölköknek se kelljen a suli mellett száguldozó kocsik között rohangálni. El se hiszi majd, mik mennek nyugaton!

De milyen megoldásokat eredményez a csavaros magyar észjárás?

Az indexes szülők a forgalomtól elzárt területet emlegették, de olyan iskola is előkerült, ahol őrületes káoszt teremtve egyirányú utcát kombináltak halszálkás parkolóval. Máshol fizetős a parkolás a kerületen kívülieknek, így aki nem helybeli, az mindig izgulhat, hogy megbüntetik-e abban az öt percben, amíg begyűjti a gyereket. Ha további katasztrofális, vagy esetleg kiemelkedően kreatív, vagy simán csaj jó megoldásról tud, írja meg a tema@index.inda.hu-ra! 

Jön a segédtanár, a parkolásfóbiások megmentője!

A kelet-angliai kisváros, Shouldham általános iskolája pick up-rendszerben igyekszik megkönnyíteni a diákok és a szülők életét. Ennek az a lényege, hogy a nap végén a gyerek kérheti, hogy egy segédtanár kikísérje az iskola elé, ahol a szülő kocsival összeszedi.  Az iskola szerint ennek a rendszernek az az előnye, hogy a suli előtt nem gyűlik össze egy csomó parkoló jármű, ahol elég ha a gyerek, vagy az autós nem figyel egy pillanatra az autók takarásából az útra lépve, és máris megtörtént a baj.

Az iskolában egyébként sulibusszal is el lehet jutni a közeli Finchamből, de biciklitároló is van, és arra is buzdítják a gyerekeket, hogy járjanak bringával iskolába.

A suli utcájában lakókon kívül csak szülők parkolhatnak

Bár a dél-londoni Sutton kerület önkormányzata szerint az a legjobb, ha a gyerekek gyalog mennek suliba, évi 35 fontért az öt évesnél fiatalabb gyerekek szülei kiválthatnak egy olyan parkolókártyát, amivel addig megállhatnak az iskola utcájában, amíg begyűjtik a gyerekeket.

Redbridge-ben is hasonlóan működik a rendszer, bár ott külön parkolót alakítottak ki a szülőknek, ami a suttonihoz hasonló árban van. A parkolójegyért cserébe reggel nyolc és fél tíz, és délután fél három és négy között lehet a parkolóban kidobni és összeszedni a gyerekeket. Hasonló rendszer egyébként egyes budapesti kerületekben is van, azonban az évi néhány ezer forintos díjért kiváltható parkolási igazolvány sem garantálja, hogy az iskola (vagy óvoda) előtt egy meghatározott területen - vagy az intézmények adott távolságán belül - biztosan talál parkolót.

Ne parkoljon senki az iskola előtt!

Miért nem ígéri meg magának, hogy nem parkol, nem várakozik, és még a gyereket sem dobja ki a kijelölt területen belül? Induljon el egy kicsit korábban és parkoljon egy kicsit messzebb, a gyerekek úgyis imádnak a szabadban sétálni és közben a haverjaikkal cseverészni!

tanácsolja az enfieldi önkormányzat a szülőknek. 

Az enfieldi megoldás talán a legdrákóibb az összes közül: itt az önkormányzat negédes tanácsával összhangban még a gyerekek kirakása is tiltott a kijelölt területeken belül. Egyébként ennek a rendszernek is az a célja, hogy az iskolák közelében ne parkoljanak autók, mivel így kevesebb az esélye, hogy egy parkoló autó mögül lépnek ki az úttestre a gyerekek. Aki mégis itt parkol, vagy áll meg, könnyen olyan kemény büntetéssel kell szembe néznie, hogy attól még Pintér Sándor is rendpárti polkát járna örömében.

Ennyi kamerát még Kocsis Máté is megirigyelne!

Ahhoz persze, hogy az enfieldi rendszer - tehát, hogy még egy gyerek kirakásának idejére sem lehet megállni az iskola mellett - drákói szigornak hasson, nem kell Fodor Gábor-i értelemben vett szabadságszerető embernek lenni. Valójában az a hétezer angol se lehetett feltétlenül az, aki 2011-ben vitába keveredett a hatóságokkal a parkolás miatt. A helyzet egyébként a szigorítás előtt nem volt ilyen durva, 2008-ban például csak 1400 ilyen eset volt.

Az iskolák környékén az autóforgalom miatt kialakuló vitákat egyébként az angol sajtóban lollipop rage-nek hívják. A lollipop nyalókát jelent, ez a beceneve az iskolák előtti zebrán dolgozó önkéntes forgalomirányítók stoptáblájának. 

Az egész kamerás mizéria talán azzal kezdődött, amikor 2012-ben két lincolni forgalomirányító annyira megelégelte, hogy az egyiket egyszer elütötték és egyébként is folyamatosan ugrálniuk kellett az agresszív autósok elől, hogy kamerát szereltek fel magukra, hogy az autósoknak a felvétel miatt nagyobb legyen a tétje az agresszív vezetésnek.

A hatóságok persze nem gondolkodták túl a dolgot, és olyan tempóban kezdtek térfigyelő kamerákat felszerelni, hogy azt egy buzgóbb budapesti polgármester is megirigyelné. Tavaly 16 ezer fontot költöttek arra, hogy több városban is kamerákat szereljenek fel, amik képesek arra, hogy a tiltott helyen megálló autók rendszámtáblájára közelítve készítsenek felvételeket, amelyeket egyből továbbítanak az önkormányzatnak, ahol a büntetésről döntenek.

Tavaly ezért felmerült, hogy betiltják a kamerákat, mivel az ellenzők szerint az egésznek csak az a lényege, hogy az önkormányzatok forráshoz jussanak a büntetésekből. Ebből azóta viszont nem lett semmi, és a büntetésbiznisz él és virul, illetve termeli a bevételt az önkormányzatoknak.