Bertalan
11 °C
27 °C

Kivonul a CNN Oroszországból

2014.11.10. 23:24

A CNN International amerikai hírtelevízió kivonul Oroszországból, írja az MTI az orosz sajtó alapján. A CNN-t december 31-ig lehet majd fogni még Oroszországban. A hírtévé adását helyi szolgáltatók is sugározzák, ezek közül a Vimpelcom és az Akado nevű cégek megerősítették, hogy a kivonulásról tájékoztatta őket a Turner Broadcasting System (TBS) Europe Limited, de nem fűztek magyarázatot a döntéshez. A CNN orosz képviseletén sem kívánták megnevezni az okokat.

Az orosz állami médiafelügyelet közölte, hogy nincs közük a CNN kivonulásához. A szóvivő szerint a CNN részvényeseit kellene kérdezni. Egy független orosz napilap, a Vedomosztyi viszont arról írt, hogy értesüléseik szerint a CNN nem kapta meg a működési engedélyt a médiafelügyelettől. Az engedély évek óta hiányzik, mert ahhoz a CNN-nek egy oroszországi céget kellene létrehoznia egy orosz partnerre, ez azonban nem történt meg. A hatóságok eddig nem kifogásolták a helyzetet. A lap egy másik, név nélkül nyilatkozó forrása szerint a CNN kivonulása mögött az alacsony oroszországi reklámbevételek állhatnak.

Az orosz törvényhozás szeptemberben fogadta el azt a törvénymódosítást, amely 20 százalékra korlátozta a külföldi tőke arányát a sajtótermékekben, televíziókban és rádiókban.

Jön a Szputnyik propagandája

Közben hétfőn Moszkvában bejelentették, hogy egy új multimédiás hírszolgáltató hálózatot hozott létre a Russia Today orosz állami médiavállalat azzal a céllal, hogy harcba szálljon a Nyugat "agresszív propagandájával", és a világ eseményeit "alternatív értelmezésben" tálalja.

Az új hírszolgáltatási hálózatot Szputnyiknak fogják hívni, írta a bejelentésről az MTI. Több mint 30 országban, 130 városban fog 30 nyelven híreket közölni rádióállomásokon, internetes oldalakon és a közösségi medián keresztül.

Dmitrij Kiszeljov, a Russia Today Kremlhez hű vezérigazgatója tavaly december óta vezeti az állami sajtóvállalatot. Többször keltett már felháborodást otromba nyilatkozataival, egyszer például azt fejtegette, hogy a melegek számára meg kellene tiltatni a véradást, és ha esetleg halálos baleset érné őket, szívüket el kellene égetni, mert ez a szervük alkalmatlan lenne egy másik élet megmentésére.

Putyin elnök több beszédében is szidta azt, amit ő külföldi propagandának hív, és amely szerinte szándékosan torz képet fest az orosz valóságról, az ország kül- és belpolitikájáról. A szándék szerint ezt ellensúlyozná a Szputnyik hírszolgáltatása, amely egyebek között angol, arab, azeri, észt, finn, francia, hindu, japán, kazah, kínai, kirgiz, kurd, lengyel, lett, német, orosz, pastu, szerb, tádzsik, tatár, török, ukrán, üzbég nyelven adna híreket.

Megy a Kommerszant főszerkesztője

Hétfőn sűrű nap volt az oroszországi médiában: távozott posztjáról a Kommerszant nevű, tekintélyes politikai-gazdasági napilap főszerkesztője is. Az MTI szerint a független orosz sajtóban azt feltételezik, hogy az állami olajcég panasza miatt történt ez.

A Kommerszant egy október 29-i cikkében arról írt, hogy az orosz állami kőolajcég, a  Rosznyefty gyakorlatilag egy javaslatcsomagot küldött Putyinnak arról, hogyan reagáljanak a nyugati szankciókra. A kormányszóvivő és a Rosznyefty is tagadta ezt, az utóbbi az újság beperelésével is fenyegetőzött.

Mihail Mihajlin 2010 óta volt a Kommerszant főszerkesztője. A Dozsgy nevű független internetes televízió szerint az ő eltávolításával akarták elkerülni a pert. Az olajcég szóvivője tagadta, hogy közük lenne a főszerkesztő távozásához. Mihajlin a távozását a reggeli szerkesztőségi értekezleten azzal indokolta, hogy "kissé elfáradt", és azt mondta, maga döntött így.