Katarban milliókat adnak az egyedi rendszámokért
További Külföld cikkek
- Éhségsztrájkba kezdhetett a börtönben Hegyi-Karabah korábbi vezetője
- Párizsban azzal fenyegetőzött egy férfi, hogy felrobbantja magát
- Újabb országban okoztak áradást a heves esőzések, többen meghaltak
- Felgyújtotta magát egy férfi Donald Trump bírósági tárgyalása közben
- Hét év börtön jár Oroszországban kannabiszos gumicukorért
Katarban milliókat fizetnek ki az egyedi rendszámokért az emberek, ha arról van szó, hogy valamilyen könnyen megjegyezhető, ismétlődő számsorból álló rendszámot lehet megvásárolni. A legutóbb valaki 55 millió dollárt (13,5 milliárd forintot) fizetett ki a 333355-ös rendszámért, írja a BBC. Az aukciókat a belügyminisztérium szervezi, összesen 19 ehhez hasonló egyedi számsort árvereznek el.
Az Öböl menti államokban megszokott, hogy az egyedi rendszámokért vagy telefonszámokért óriási összegeket fizetnek ki emberek, főleg, ha a számban benne van valakinek a születési évszáma, vagy, ha ismétlődő számsor szerepel benne. Az Egyesült Arab Emirátusokban a 777 7777 számért például jótékonysági aukciót rendeztek, és 2,2 millió dollárért (542 millió forint) kelt el.
Olyan vásárlók is vannak az arab oszágokban, akik hitelbe is verik magukat, ha egy könnyen megjegyezhető telefonszám megvásárlásáról van szó. Ha pedig úgy nyernek meg egy aukciót, hogy nem tudják kifizetni az összeget két napon belül, hatalmas büntetést kell fizetniük.
Nálunk a kicsit kevésbé gazdagok is megengedhetik maguknak, hogy egyéni - tehát az egyébként is létező 3 betű, 3 szám rendszámokból választott -, vagy egyedi (pl. NEKEM-8) rendszámot csináltassanak. Egy egyéni rendszámtábla jelenleg 112 ezer, egy egyedi pedig 435 ezer forintba kerül, amihez hozzájöhet még az uniósítás 23 500 forintos díja, ha valaki azt szeretné, hogy az egyéni/egyedi rendszáma EU-s legyen. Egy megkérdezett szakértő szerint másodlagos piaca nem nagyon van nálunk az egyedi rendszámoknak, azaz nem adják tovább őket, éppen azért, mert nagyon személyreszabott a jelentésük. Amin esetleg könnyebb túladni, az a fociacsapatokhoz, vagy márkákhoz kötődő tábla, ilyenből is van bőven.
Magyarországon az egyedi rendszámok többsége valamilyen személyhez vagy saját céghez kötődő jellegű szokott lenni, például a TIMI-87 ilyen. Sajnos nálunk kötött a formátum, betűt és számot is kell tartalmaznia a rendszámnak, összesen pedig maximum hat karakter lehet benne, pedig valószínűleg remek piaca lenne a női keresztneveknek számok nélkül.
A magyar egyedi rendszámoknak van egy adatbázisa is, amelyben jelenleg több mint 70 ezer autó szerepel. Az adatbázisban autók típusa szerint is lehet keresni, szóval akár szalonszociológiai kutatást is végezhetünk arról, hogy melyik márkáknál jellemzőbbek a női nevek, a nemzeti hovatartozást hangsúlyozók vagy a vicceskedők.