Egy jó hír annak, aki repülőn megy Prágába
Aki érkezett már repülővel Prágába, valószínűleg emlékszik, hogy egy meglehetősen hosszú és kényelmetlen szakaszon kell a város központja felé buszozni Dejvická metrómegállóig. Most még. De már üzemkész a prágai zöld (A) metró új szakasza, a napokban próbajáratok indultak az új végállomásig, a Motol Kórházig, és a megállók is szinte üzemkész állapotban vannak.
A metró továbbépítésével párhuzamosan a felszíni közlekedés megváltoztatására is voltak tervek, de az elképzelt változtatásokra végül nem volt elég idő. Nemcsak az idővel, a pénzzel is volt probléma, emiatt a Veleslavín új megálló mellett tervezett hatszáz férőhelyes parkolóhely- és buszpályaudvar-komplexumot a tervezett 1,3 milliárd korona helyett 50 millióból kellett megépíteni.
A zöld metróvonal meghosszabbítása 22,5 milliárd koronába (mintegy 270 milliárd forintba) került. Az új, hat kilométerrel meghosszabbított szakaszon négy új megállót – Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny, Nemocnice Motol – építettek. Az eredeti tervek 2007-ben egy majdnem 13 kilométeres szakaszról és nyolc megállóról szóltak, amely kivitte volna az utasokat a Václav Havel nemzetközi repülőtérig. A gazdasági világválság azonban közbeszólt, ezért felezték meg gyakorlatilag az eredeti terveket.
Nem kedvez a zöld metró reptérig való meghosszabbításának az sem, hogy a prágai fővárosi önkormányzat élén váltás történt. A jobboldali liberális pártokat leváltó szociáldemokraták és az ANO inkább a dél-prágai lakótelepeken keresztül vezető D vonalat favorizálják. A tervezett prágai négyes metró első szakaszát Pankrác és Pisnice között építenék meg. A vonal megépítését mintegy 25 milliárd koronára (300 milliárd forint) becsülik, átadását 2022-re tervezik. A városközpontból a prágai reptérig az utasok pedig gyorsvasúttal jutnának ki, legalábbis a cseh kormány legfrissebb elképzelései szerint.
Az 1974-ben megindult prágai metróépítési projekt idején a 2000-es évekre 98 kilométernyi metrószakasszal számoltak a tervezők, ebből már csak 12 kilométer hiányzik. Kevésbé ismert, a csehek a nyolcvanas évek végén már meglehetősen grandiózus metróterveket dédelgettek: a négy prágai metróvonalon kívül 1987 júniusában egy ötödik, lila színnel jelölt metróvonalat (E) is terveztek, amely körgyűrűben fogta volna össze a már megépült szakaszokat. Aki kíváncsi a prágai metróvonalak történetére és a prágai metróálmokra, kattintson ide.