Szándékosan zuhant le a másodpilóta

2015-03-25T133107Z 910605295 LR2EB3P11JVJN RTRMADP 3 FRANCE-CRAS
2015.03.26. 13:00 Módosítva: 2015.03.26. 20:23

Új részletek derültek ki az ügyészség Marseille-ben tartott sajtótájékoztatóján a Germanwings-gép katasztrófájáról, miután az első fekete doboz alapján megvan a becsapódás előtti utolsó 30 perc leirata:

  • A  másodpilóta maradt a pilótafülkében, miután a kapitány kiment a vécére. 
  • A másodpilóta ezután átvette az irányítást a gép felett.
  • A másodpilóta szándékosan megnyomta azt a gombot, ami zuhanásba vitte a repülőt.
  • Amikor a kapitány vissza akart menni, akkor nem nyitotta ki neki az ajtót, és nem válaszolt.
  • Korábban, az út első felében még beszélt egymással a két pilóta, de a másodpilóta akkor is nagyon rövid, szűkszavú válaszokat adott.
  • Az ereszkedés alatt nem reagált a földi irányítás többszöri megkeresésére sem. Akkor sem lépett, amikor bekapcsolt a föld közelségét jelző vészjelzés.
  • Az ügyészség szerint úgy tűnik, az volt a szándéka, hogy megsemmisítse a gépet.
  • A fekete doboz hangfelvételén egészen a becsapódásig hallatszik a másodpilóta lélegzése, sóhajtása, tehát életben volt az utolsó pillanatig. Az ereszkedés kezdetétől pedig semmit nem szólt.
  • Az ügyészség szerint a gép utasai csak az utolsó pillanatokban fogták fel, mi történik, akkor kiáltásokat lehetett hallani.
  • Szándékos emberölésből indulnak ki.
  • A másodpilótát nem hozták összefüggésbe valamelyik terrorszervezettel.

2013 óta repült Airbusszal

Mindkét pilóta német állampolgár volt. A 28 éves másodpilótát Andreas Lubitznak hívták, Montabaur német városban élt. A szüleivel élt Montabaurban, de volt egy lakása Düsseldorfban is. A férfi házánál rendőrök csütörtökön rendőrök jelentek meg, és szemtanúk szerint házkutatást végeznek. A francia kormány az FBI segítségét is kérte a nyomozásban.

Tinédzser korában tagja volt a westerwaldi repülőklubnak, ahol vitorlázó repülőre szerzett engedélyt. A klub szerint nem láttak rajta depresszióra utaló jeleket, amikor ősszel megújította az engedélyét. A német dpa hírügynökség szerint Lubitz gyakran futott, félmaratonon is részt vett. Ismerősei csendesnek, de barátságosnak írták le, aki gyerekkorától kezdve arról álmodott, hogy repülni fog.

Andreas-GL TINIMA20150326 0225 20
Fotó: Facebook

Az ügyész azt mondta, nem ismerik a férfi vallási irányultságát, de nem gondolja, hogy ebbe az irányba kellene elindulni. A nyomozás most arra koncentrál, hogy feltérképezzék a férfi környezetét.

A Facebookon viszont már olyan oldal is létrejött azóta, amin az Iszlám Állam hősének nevezik a másodpilótát.

Lubitz korábban 630 órát repült a Lufthansa szóvivője szerint, és 2013 szeptembere óta dolgozott a Germanwingset is tulajdonló cégnél. A kapitánynak, Patrick S.-nek tízéves tapasztalata és több mint 6000 repült órája volt Airbusszal.

A neve szerepelt az Amerikai Légügyi Hatóság (FAA) adatbázisában, amely a legmagasabb minősítést elért pilótákat sorolja fel. Ezt a minősítést csak azok kaphatják meg, akik teljesítik vagy túlszárnyalják a FAA magas képzési, minősítési és egészségügyi előírásait, azaz a legmegbízhatóbbak. Bővebb portrét itt olvashat róla>>>

Gondosan választják ki a pilótáikat

A lezuhant Germanwings-gép tulajdonosának, a Lufthansának a sajtótájékoztatóján azt mondták, hogy sokkolták őket a történtek. Korábban el sem tudták volna képzelni, hogy ilyen megtörténhet. Carsten Spohr vezérigazgató azt mondta, nagyon gondosan választják ki a pilótáikat, a szakmai felkészültség mellett a pszichológiai állapotot is kiemelten figyelik. Mint mondta, a Lufthansa mindig büszke volt arra, hogy különösen nagy hangsúlyt fektettek a pszichológiai alkalmasságra.

A másodpilóta minden szükséges vizsgálaton átesett, korábban nem volt semmilyen probléma a munkájával, mondták. Ugyanakkor az is elhangzott, hogy 2008-ban kezdődött kiképzését egy hosszabb időre orvosi okok miatt félbeszakította, de ezekről Spohr a személyiségi jogok védelme miatt nem adhatott további felvilágosítást. A másodpilóta további tesztek után folytatta a kiképzést, majd minden vizsgát letett.

Utána azonban éves orvosi vizsgálat volt, de kifejezetten pszichológiai ellenőrzés nem. Teljesítménye másodpilótaként megfelelő volt. A légitársaságnál dolgozóknak jelentési kötelezettségük van: ha bármelyik kollégájuk viselkedését furcsának találják, azt jelezniük kell a felettesüknél. Ebben az esetben senkinek nem tűnt fel semmi. Thomas de Maiziere német belügyminiszter is azt mondta, nem volt ismert Lubitz a rendőrség vagy a titkosszolgálatok előtt, és egyik biztonsági ellenőrzésen sem bukott meg a Lufthansánál.

A Lufthansa sajtótájékoztatójánt azt is elmondták, hogy rövid időre el lehet hagyni a pilótafülkét, ha például vécére kell mennie a pilótának. A kapitány szerintük a protokollnak megfelelően járt el, megvárta, amíg a gép elérte a 38 ezer lábas magasságot. El is hangzik a mondat, hogy átadja a gépet a másodpilótának. Azt mondták, Európában nagyon kevés légitársaságnál van olyan szabály, hogy egy légikísérő bemenjen addig a pilótafülkébe, amíg kijön az egyik pilóta. A vészjelzést csak a pilótafülkéből lehetett volna leadni.

Spohr azt mondta, továbbra is bíznak az eddigi kiválasztási és kiképzési módszereikben, habár azt átgondolják, mit lehetne javítani rajta. A Lufthansa illetékese azt mondta: magas biztonsági követelményeik vannak, de nincs olyan rendszer a világon, ami egy ilyen egyedi esetet ki tudna zárni.

Egyszer biztosan ellenőrizték a pilótákat

A szakmai kritériumok azonosak minden légitársaságnál, hiszen azokat a légügyi hatóság határozza meg. Attól, hogy egy légitársaság fapados, ugyanúgy nem alkalmaz szükséges nyelvi vagy szakmai ismereteket nélkülöző pilótát, mint a nagy légitársaságok. A pszichológiai vizsgálatok rendszerességéről is annyi biztos, hogy az első társaságnál elvégzik, és utána társaságtól függően akkor, ha egy másikhoz megy dolgozni a pilóta. A Malévnál a 2000-es évek előtt úgy tudjuk, félévente, van, ahol évente ellenőrzik tesztekkel a pilóta mentális állapotát. Ugyanígy kevéssé valószínű, hogy a pilóta magánéletének olyan, titkosszolgálati mélységben nézzenek utána, amelyekből esetleg terrorista kapcsolatokra lehetne következtetni.

Angela Merkel német kancellár azt mondta, mélyen megrendítették a másodpilótáról érkezett hírek, amik szinte felfoghatatlan dimenziót jelentenek. Azt mondta, bűncselekményt követtek el az áldozatok és az áldozatok családja ellen. Azt ígérte, hogy a német kormány mindent megtesz, hogy támogassa a nyomozást. Az is kiderült, hogy nem 72, hanem 75 német áldozat van.

Belülről zárva tarthatta az ajtót

A Norwegian Air Shuttle norvég fapados légitársaság és a kanadai Air Transat is úgy döntött, hogy biztonsági okokból péntektől minden járatukon kötelezően két embernek kell lennie a pilótafülkében.

A másodpilóta ugyanis a lezuhant német gépen egyedül maradva bezárhatta úgy az ajtót, hogy kintről már senki se tudjon bemenni, ha ő nem akarja. A pilótafülke ajtaja külső behatolás ellen erős védelmet nyújt ugyan, kifelé nyílik, betörni eszköz nélkül lényegében lehetetlen, kóddal azonban kívülről is nyitható.

A kódot a két pilóta mellett a légikísérők is ismerik. Természetesen gondolni kell arra, hogy egy terrorista rákényszeríti a kód beütésére a személyzetet, ám a fülkében lévő pilóta egy gombbal ilyenkor is blokkolni tudja az ajtó kinyitását. Az ajtó előtti részt egy kamerán keresztül is látja a pilóta.

A blokkoló egy rugós gomb, amelyet folyamatosan zárt pozícióban kell tartani, elengedéskor visszaugrik szabad pozícióba. Véletlenül bekapcsolni, tehetetlenül rádőlni, – például ha a pilóta elveszítené eszméletét – nem lehet.

A behatolást csak a pilóta szándékos beavatkozásával lehet megakadályozni.

A fekete doboz által rögzített hangfelvételen hallható dörömbölés is arra utal, hogy a kint lévő pilóta nem tudott a kóddal sem bejutni.

Ez a tény mindent felülír, hiszen azt jelenti, hogy ha a bent maradt pilóta rosszul lett volna, akkor a kinti pilóta be tudott volna menni. A gép süllyedése is szándékosságra utalt. Az Indexnek nyilatkozó hazai, több légitársaságnál is dolgozó szakember szerint nem lehetséges az sem, hogy a pilóta rosszulléte miatt, testével akaratlanul nyomta meg a süllyedést elindító kart.

v2

Áramszünet sem elég

Az sem lehetséges, hogy az áramellátási zavar miatt mondott volna csődöt a kódolt zár. Ez ugyanis külön hálózatra van kapcsolva, a gépen lévő teljes áramszünet esetén is működik.

Az utasok nem éreztek semmit

A percenként ezerméteres süllyedés határozott süllyedés ugyan, de korántsem annyira intenzív, hogy ez feltűnhetett volna az utasoknak. Legfeljebb a fülükben érezhették a szokásos nyomásváltozást. Ez azonban nem okozhatott olyan veszélyérzetet, ami miatt telefonjaikhoz kaptak volna, még ha be is lettek volna kapcsolva. Térerő híján egyébként sem lehet nagyon használni a mobilokat, ezt a magasság mellett a nagy sebesség is akadályozza.

Az oxigénhiány nem volt magyarázat

A fentiekkel szemben esetleg felmerülhetett volna, hogy a nyomáscsökkenés miatt kiszökött az oxigén a pilótafülkéből és az utastérből is. A felvételen azonban ekkor hallhatónak kellene lennie egy vészhangnak, ami az oxigénhiányt jelzi. Erre utaló jel nincs. De azért sem lehetséges ez a verzió, mert akkor a pilótáknak azt a hibát is el kellett volna követniük, hogy elmulasztják feltenni az oxigénmaszkot. A szakemberek szerint ez lehetetlen.

A vészjelzés elmulasztása is a szándékosságra utalt. A pilóta az ereszkedés nyolc perce alatt nem jelzett veszélyt a légi irányításnak. A protokoll alapján a veszély észlelése után egy perccel már mindenképp vészjelzést kellett volna adnia – ha akart volna.

150 emberrel zuhant le

Szerda délután jelentették, hogy használható adatokat sikerült kinyerni az első fekete dobozból, annak ellenére, hogy megsérült. Az első fekete doboz a pilótafülkében elhangzó beszélgetéseket és zajokat rögzítette, és kedden délután öt órakor találták meg. A másikat még mindig keresik.

Az Airbus A320-as gép hétfőn délelőtt jó időjárási körülmények közt repült rutinútvonalon, amikor 10 óra 30 perckor elkezdett folyamatosan veszíteni a repülési magasságából, és tízperces ereszkedés után az Alpok szikláinak ütközött. Olyan erővel csapódott be, hogy a gép apró darabokra hullott szét. A gépen 144 utas és hatfős személyzet volt, mindenki meghalt.