Két Germanwings-gépen is mérgező gáztól lettek rosszul a pilóták

2015.03.26. 09:10 Módosítva: 2015.03.26. 10:46

2010-ben és 2008-ban is égett szagú gáztól kerültek ájulásközeli helyzetbe a pilóták a Germanwings egyik Airbusán, írta 2012-ben a német Die Welt. A cikket akkor az MTI alapján mi is idéztük, ami a mostani katasztrófa fényében különösen figyelemreméltó. 

A cikk szerint  2010. december 19-én a Germanwings Bécsből Kölnbe tartó járatán a pilóták majdnem elvesztették az eszméletüket az Airbus A-319 pilótafülkéjében, mert mérgező, édeskés szagú gáz áramlott be a pilótafülkébe.

Az esetről készült jelentés szerint a másodpilótának olyan borzalmas hányingere lett, hogy a kapitánynak azt mondta: "Tedd le te a gépet, én nem tudok repülni". Érezte, hogy a karja és a lába is zsibbadni kezd. Közben a kapitány is azt vette észre magán, hogy zsibbadnak a végtagjai, a beszűkül a látótere, és saját szavai szerint "rohamosan veszíti el az eszméletét".

Mindketten gyorsan az arcukra húzták a légzőmaszkot, és vészhelyzetet jelentettek a légirányítóknak. A másodpilóta szinte teljesen elveszítette az eszméletét, a kapitánynak utolsó erejét összeszedve sikerült letennie a 144 utast és 5 fős személyzetet szállító 60 tonnás gépet Kölnben.

A jelentés szerint a problémát a gép jégtelenítésére használt glikololdat okozhatta. Ez bejuthatott a pilótafülke levegőztető rendszerébe. Az utastér levegőztetését egy másik rendszer biztosítja, abba nem került az oldatból, így az utasok egészsége nem volt veszélyben. A két pilótán elvégzett orvosi vizsgálat azt mutatta, hogy a 26 esztendős másodpilóta vérében a véroxigénszint csak 80 százalékos, a 35 éves kapitánynál pedig mindössze 70 százalékos volt, miközben a normál érték 92-95 százalék.

Ugyanazzal az Airbus-géppel két évvel korábban is volt probléma. A repülő 2008. május 27-én Dublinból Kölnbe tartott. A felszállás után csaknem valamennyi utas rögtön elaludt, az egyik légikísérő rosszul lett, a kapitány pedig furcsa bizsergést tapasztalt a jobb karjában és azt érezte, hogy kezd rosszul lenni. A pilóták felhúzták a légmaszkot, visszafordultak és kényszerleszállást hajtottak végre Dublinban.

Az ír hatóságok az esetről készített bejelentés alapján vizsgálatot indítottak, tüzetesen átnézték a gépet, majd a toulouse-i Airbus-gyárba irányították, ahol újra elvégezték a vizsgálatokat, de nem sikerült kideríteni, hogy milyen anyag károsíthatta az utastér és a pilótafülke levegőjét.