Megtalálták a Germanwings-gép másik fekete dobozát
További Külföld cikkek
- 96 éves korában meghalt Ursula Haverbeck, az elítélt holokauszttagadó
- Rosszul lett a WHO vezetője, kórházba kellett vinni egy csúcstalálkozóról
- Videón az orosz rakétatámadás, amelyről az egész világ beszélt – Putyin kísérleti fegyvere hatalmas pusztítást végzett
- Elraboltak egy csecsemőt egy bécsi kórház szülészeti osztályáról
- Pattanásig feszült a hangulat a Külügyi Tanács brüsszeli ülése előtt
Megtalálták a Germanwings német légitársaságnak a múlt héten az Alpokban lezuhant utasszállító repülőgépének a másik fekete dobozát is - jelentette az MTI. A fekete dobozt jelenleg vizsgálják. A második fekete doboz külső burkát már korábban megtalálták, de a benne lévő, adatokat rögzítő berendezést akkor még nem.
A második fekete dobozt (D.F.D.R. Digital Flight Data Recorder) délután találta meg egy csendőrnő a szerencsétlenség helyszínén, a földbe süllyedve.
Állapota alapján van remény arra, hogy kinyerhetők belőle értékelhető információk. Közlése szerint a fekete doboz ötszáz adatot rögzített a szerencsétlenül járt repülőgépről. A fekete dobozt még csütörtökön eljuttatják a légi baleseteket vizsgáló francia hivatal (BEA) szakértőihez Párizsban, akik megkezdik az adatok elemzését.
Az ügyész azt is közölte, hogy az áldozatoknak a baleset helyszínén összegyűjtött 2854 maradványából sikerült 150 DNS-mintát elkülöníteni (de ez nem azt jelenti, hogy 150 áldozatot azonosítottak).
Az elsőn voltak a hangok
Az első fekete dobozt már pár órával a lezuhanás után megtalálták a gép roncsaitól nem messze. A rajta lévő hangfelvételek elemzéséből rekonstruálták a történteket, miszerint a másodpilóta, Andreas Lubitz nem engedte vissza a pilótafülkébe a pilótát, aki később próbálta betörni a biztonsági ajtót.
A hangfelvételt tartalmazó első dobozra alapozza a francia ügyészség a gyanút, hogy Lubitz másodpilóta szándékosan vitte halálba a gépet, fedélzetén 150 emberrel.
A második fekete dobozban olyan technikai információk vannak, amik elengedhetetlenek ahhoz, hogy tisztán lássák a nyomozók, hogy valójában mi történt.
Mi az a fekete doboz?
A fekete doboz színe valójában nem fekete, jelen esetben piros. Minden utasszállító gépen két bombabiztos doboz található, amik megőrzik azokat az információkat, amiből bármilyen katasztrófa után kiderül, mi okozta a balesetet. Múlt kedden az ún. CVR-t (cockpit voice recordert) találták meg, ami a pilótafülkében, illetve a gép belső rádióján elhangzó szavakat rögzíti; a második doboz az az FDR (flight data recorder), ami pedig a gép műszereinek adatait tartalmazza. Mindkét dobozt a gép farokrészében szokás elhelyezni, a tapasztalat azt mutatja, hogy itt kapják a legkisebb erőhatást egy esetleges lezuhanáskor.
A baleset körülményeinek pontos meghatározásához mindkét fekete doboz adataira szükség van. A repülőgép második, a repülési adatokat rögzítő fekete dobozának elemzésétől újabb részleteket remélnek a hatóságok a katasztrófa lezajlásáról. Az DFDR másodpercről másodpercre rögzíti a repülés minden fontosabb adatát (sebesség, magasság, irány).
Öngyilkossági módszereket keresett a neten
Eközben német nyomozóhatóság bejelentette, hogy a Lubitz otthonában lefoglalt számítógépen internetes kereséseket találtak öngyilkossági módszerekre és a pilótafülke biztonsági ajtajának működésére is.
A felhasználói fiók adatai, a személyes levelezés és a keresőkifejezések alapján megállapítható, hogy a vizsgált tabletet a másodpilóta használta.
A böngészőben az előzményeket nem törölték, a másodpilóta által a katasztrófa előtti napokban, március 16. és március 23. közötti kereséseket vizsgálták.
Az interneten orvosi kezelési módszerekről, valamint az öngyilkosság fajtáiról és végrehajtási módozatairól tájékozódott, és legalább egy napon több percig a pilótafülke ajtajával és az ajtóra vonatkozó biztonsági intézkedésekkel kapcsolatos szavakra keresett rá.
Andreas Lubitz öngyilkos hajlam miatt pszichoterapeuta kezelése alatt állt azelőtt, hogy megkapta volna pilótaengedélyét.
Változtattak a szabályokon a katasztrófa miatt
Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) átmeneti javaslata alapján, miszerint legalább kétfős, állandó jelenlétre van szükség a pilótafülkében, több légitársaság döntött már a szabályok módosításáról, és elrendelte, hogy a személyzet legalább két tagja tartózkodjon egyszerre a repülőgépeinek pilótafülkéjében. Az Air France-KLM légitársaság csütörtökön jelentette be, hogy valamennyi járatán érvényes az új szabályozás.