Új hattyúkkal lesz brutális az orosz légierő
Ötven új Tu–160-as stratégiai bombázót állítana hadrendbe az orosz légierő – idézte a Ria Novosztyi Szergej Sojgu csütörtöki bejelentését. Igaz, az orosz védelmi miniszter terve előtt még van egy nagy akadály: meg kellene építeni az orosz zsargonban Fehér Hattyúként ismert repülőket – amelyeket a NATO Black Jack néven kódolt –, mivel a jelenlegiek még a Szovjetunió felbomlása előtt készültek.
Éppen ezért áprilisban Sojgu még csak a gyártás felújításáról beszélt, kézenfekvő volt, hogy hamarosan a ma elhangzott bejelentés fogja követni. A tuvai születésű politikus – aki 1991-től 2012-ig felelt a katasztrófavédelemért, nagyrészt miniszteri rangban, mielőtt rövid kitérő után a védelmi tárca élére került – annak ismeretében különösen nem mondott váratlan dolgot, hogy Vlagyimir Putyin 2007-ben, 15 év kényszerpihenő után ismét felújította az atomfegyvereket szállító stratégiai bombázók folyamatos járőrözését az ország sarkköri határainál.
Az 1987-ben hadrendbe állított két Tu–160-as után 1991-re már huszonegy volt üzemben, ám ebből tizenkilenc a függetlenedett Ukrajna területén maradt. (Ukrajna nyugati katonai körzete és fekete-tengeri bázisai révén amúgy is jelentős szeletét vitte magával az orosz arzenálnak, atomfegyvereket is beleértve, amiről a határait az Oroszország, az Egyesült Államok és Nagy Britannia által szavatolt Budapesti memorandumban mondott le. Többek között ezt rúgta fel Moszkva a Krím tavalyi annektálásával.)
Moszkva végül adósság fejében a gépek többségét visszakapta a kilencvenes évek végén.
Jelenleg 14 van hadrendben a már negyedszázados, kategóriájukban egyedülálló gépekből. A Tu–160-as a legnagyobb szuperszonikus gép. Az óránként 2230 kilométeres sebességre is képes repülő hossza 54 méter, amely akár 13 ezer kilométer megtételére is képes. A 110 tonnás repülő 25 órát képes egyfolytában repülni, és a 21 ezer méteres repülési magasságot is elérheti.
Bár Sojgu áprilisban jelentette be az új gépek gyártását – erre már a korábbi években is ígéretet tett az orosz vezetés –, egyelőre nem tudni, hogy ez mikor kezdődhetne el, és az új Tu–160-asok mikor állhatnának hadrendbe az orosz légierőnél.
A nyilatkozat egyelőre inkább az Ukrajna miatt feszült – bár enyhülőben lévő – orosz–amerikai kapcsolatoknak szól.