Árpád
3 °C
12 °C

Hirtelen kormánypártiak lettek a megszállt török újságok

2015.11.01. 15:52

Itt egy érdekes történet arról, hogy milyen körülmények között zajlanak ma a török választások. Mint arról írtunk, a török rendőrség még kedden megszállta 22 médiacég irodáit és szerkesztőségét, sok újságírót letartóztattak, a cégek élére pedig állami megbízottakat neveztek ki. A médiacégek mind a Koza Ipek nevű holdinghoz tartoztak, ami pedig így-úgy kapcsolatban áll Recep Tayyip Erdoğan elnök szövetségeséből egyik legnagyobb ellenségévé vált Fethullah Gülennel. 

Na, az állami megbízottak azzal kezdték a dolgukat az ellenzési médiában, hogy pár tévénél egyszerűen leállították az adás műholdas közvetítését, pár újságnál meg kikapcsolták a nyomdát. 

Amiknél viszont nem, ott kirúgták az újságírók nagy részét, új szerkesztőket neveztek ki, és

a korábban Erdoğannal kritikus lapok pénteken már nagyon látványosan kormánypárti címlapokkal jelentek meg. 

A Millet nevű napilap  címlapján például a teljes állami einstand előtt még "átkozott puccsról" írt, utalva arra, hogy mit tervez a kormány a médiával, pénteken pedig már az állt a címlapon, hogy "Törökország olyan, mint egy szív". 

A lap egyik napról a másikra megváltozott. Ma már olyan, mint a Pravda. Azt látod benne, ahogy Erdoğan elnök köszönti a népet.

- ezt egy másik lap, a Bugun egyik újságírója mondta a Reutersnek, akinek a cikkei már nem jelentek meg az új változatban, és azt sem tudja igazából, hogy van-e még állása a lapnál. Majd a választások után kiderül - tette hozzá aztán. 

Az újságoknál a változás elég teátrálisan zajlott, újságírók beszámolói szerint az új kinevezett szerkesztő az egyik lapnál a szerkesztőség közepén feltartotta a lap kormányt szidó címlapját, és azt mondta: "Ez a ti újságotok? ez egy szégyen", majd a rendőrséggel vezettette ki azokat, akik nem értettek vele egyet. 

Nem ez volt az egyetlen akció újságírók ellen Törökországban, sőt:

  • a Hürriyet napilap irodáját az elmúlt hónapkban kétszer is megtámadták a kormánypárt és az elnök támogatói;
  • a lap egyik újságíróját, Ahmet Hakant a háza előtt megverte négy támadó, köztük Erdoğan pártjának egyik képviselője;
  • A Vice News  három újságíróját letartóztatták, , amiért a vádak szerint összefüggésbe hozhatóak a Kurd Mukáspárttal. Azóta két újságírót már elengedtek, Mohammed Rasool viszont még mindig börtönben van Törökországban. 

Ahogy az amúgy várható volt, a török kormány lépése hatalmas felháborodást váltott ki mindenhol a jogvédőkből és újságírókból. Világszerte több mint 50 főszerkesztő például nyílt levélben szólította föl Erdoğan elnököt, hogy a hatalmát arra használja fel, hogy megteremtse a lehetőséget a független újságíráshoz, ahelyett, hogy hátráltatná azt. Ezt a levelet olyan orgánumok vezetői írták alá, mint a New York Times, a Washington Post, a Vice, a Buzzfeed, a Süddeutsche Zeitung, az ARD televízió, a La Repubblica, a japán Mainicsi Sinbun vagy a nigériai  Sunday Punch.

15%

Náray Tamás Zarah

4999 Ft
4250 Ft
15%

Pan-dji Vádirat

3499 Ft
2975 Ft