Luca, Ottilia
1 °C
5 °C

Norvégia is elrettentő Facebook-kampányt indít

2015.11.02. 15:53

A Facebookon és a Twitteren indult el a norvég menekültvisszatartó kampány, melyhez Dánia hasonló hirdetéseiről vették a példát, írja a Local. Svédország két hete jelentett be hasonló kezdeményezést.

A Twitteren megjelent egyik figyelmeztetés szerint azok az afgán menedékkérők, akik Oroszország felől, északról érkeznek, és nem kapnak menedékjogot, azt kockáztatják, hogy visszaküldik őket egyenesen Kabulba.

Jøran Kallmyr, a külügyminisztérium Haladás Párt által kinevezett államtitkára bejelentette, több országban, többek közt Oroszországban terveznek újsághirdetéseket is megjelentetni.

„A célunk, hogy a számukat csökkentsük. Rengetegen érkeznek, sokan nem Szíriából. A menekültek a rendelkezésükre álló információk segítségével választják ki, melyik országba mennek. Dánia biztonságos ország, mégis viszonylag kevesen kérnek ott menedékjogot” – mondta Kallmyr, aki szerint a kampányban felhívják a potenciális menedékkérők figyelmét, hogy a kormány csökkenteni tervezi az érkezőknek adott segélyt. „Jobb, ha erről már előre tudnak, nem utólag csalódnak” – tette hozzá.

Dániában és Magyarországon is téma

Dánia szeptemberben kezdett libanoni újságokban hirdetéseket megjelentetni arról, hogy az érkezőknek nyújtott segélyeket felére csökkentették. Szeptemberben 13 ezer migráns járt Dániában, de csak 1500 kért menekültstátuszt. Norvégia az államtitkár szerint az olcsóbb, mégis sok embert elérő online felületekre fog koncentrálni.

Augusztusban az Index írta meg elsőként, hogy Magyarország a menekültek útvonalán, a tranzitországokban szintén visszatartó negatív reklámkampányt tervez. A magyar kormány arra jutott, az interneten keresztül csak kisebb csoportokat lehetne elérni, ezért a közterületi reklámokra és az újsághirdetésekre kell helyezni a hangsúlyt.

A kormány a JWT Budapest Marketing Szolgáltató Kft.-t bízta meg a kampánnyal, ami jelzi a menekülteknek, hogy nem érdemes Magyarországra jönni. A Nemzeti Kommunikációs Hivatal nettó 800 millió forintos maximális keretösszeget szabott meg a kampányra. 

Szeptember elején a Magyar Közlönyben jelent meg a kormányhatározat, ami 1,016 milliárd forintot csoportosított át a költségvetés rendkívüli tartalékából a kormány PR kampányait és reklámköltéseit irányító Nemzeti Kommunikációs Hivatalhoz, azonnali hatállyal.