Szilárda
-2 °C
7 °C

Putyin mégsem enged orosz gépeket Egyiptomba

2015.11.06. 07:00
Brit szakértők a Sínai-félszigeten tartózkodó iszlamista fegyveresek lehallgatott üzenetváltására hivatkozva azt állítják, hogy a Kogalimavia (Metrojet) orosz légitársaság szombaton a felszállás után lezuhant gépének poggyászterébe közvetlenül az indulás előtt csempésztek be egy bombát.

A Times konzervatív brit napilap forrásai szerint a brit és az amerikai hírszerző szolgálatok e héten közös műholdas lehallgatási művelettel figyelték a Szíriában és az egyiptomi Sínai-félszigeten tevékenykedő szélsőséges iszlamista csoportok elektronikus kommunikációját. Ennek tartalma a brit lap szerint meggyőzte a szolgálatokat arról, hogy az orosz repülőgép fedélzetére vagy egy utas, vagy a sarm-es-sejki repülőtér egy alkalmazottja pokolgépet vitt fel, írja az MTI.

Moszkva átértékelte a helyzetet

A BBC szerint a szakértők továbbra sem zárják ki, hogy műszaki hiba áll a tragédia hátterében, de ezt egyre kevésbé tekintik valószínűnek. Sokkal valószínűbb, hogy az utolsó pillanatban egy bőröndbe vagy azok tetejére helyeztek el egy robbanószerkezetet.

Merényletet valószínűsít Washington is, Egyiptom és Oroszország ugyanakkor elhamarkodottnak tartja a következtetések levonását.

Pénteken azonban az orosz álláspont elmozdult a terrormerénylet felé: Vlagyimir Putyin felfüggesztette az orosz utasszállítók egyiptomi járatait.
Több nyugati légitársasággal ellentétben eddig az orosz gépek továbbra is használták a sarm-es-sejki repülőteret – írta az AP.

A Putyin által elfogadott javaslattal a Szövetségi Biztonsági Szolgálat (FSZB) vezetője, Alekszandr Bortnyikov állt elő. „Mindaddig, amíg nem állapítjuk meg a történtek valódi okát, javaslom az orosz gépek egyiptomi útjainak felfüggesztését. Ez elsősorban a turisztikai ágazatot érinti” – idézte a Ria Novosztyi az orosz titkosszolgálat vezetőjét.

Igaz, már csütörtökön is volt annak jele, hogy Moszkva idővel akár elfogadhatja a merénylet lehetőségét, noha korábban az ezzel kapcsolatos nyugati állításokat inkább manipulatív nyomásgyakorlásnak fogta fel. Erről korábban az orosz felsőház külügyi bizottságának vezetője, Konsztantyin Koszacsov beszélt. Az elmozdulást viszont már Dmitrij Medvegyev nyilatkozata is jelezte, amelyben az orosz kormányfő az orosz légitársaságok nemzetközi járatainak biztonságának megerősítésére szólított fel.

Moszkvának azért kellemetlenebb a merénylet verziója, mint a műszaki hiba, mert ez érv azoknak, akik szerint az orosz légierő Putyin által szorgalmazott szíriai beavatkozása ahhoz vezetett, hogy Oroszország az iszlamista szélsőségesek célpontja lett. Mivel a nyugat kifogásolja a beavatkozást – mert szerinte Moszkva azzal inkább a szíriai elnök erőit segíti, semmint az Iszlám Államot gyengítené – ezért a Kreml zsigerből tényeket nélkülöző politikai állásfoglalásnak minősítette a merénylet lehetőségét hangoztató nyilatkozatokat.

Nagy Britannia az elsők között állt ki a terrormerénylet lehetősége mellett. A konzervatív brit Daily Telegraph értesülései szerint az erről tanúskodó adatokat a brit elhárítás (MI5), a brit kormány kommunikációs figyelőszolgálata (GCHQ) és a hasonló profilú amerikai társszervezetek azonosították, miután visszamenőlegesen áttekintették a térségben tevékenykedő, „általuk ismert fanatikusok” egymás közti kommunikációját.Ez a munka olyan beszélgetéseket tárt fel az orosz gép katasztrófája előtti napokból, amelyek küszöbönálló terrortámadás előkészületeire utaltak.

9000 forintért ellenőrzés nélkül is fel lehetett szállni?

A brit kormány a repülőtér biztonsági helyzetével kapcsolatos aggályai miatt állította le a héten a légiforgalmat Nagy-Britannia és az egyiptomi üdülőközpont között. íezeket az aggályokat brit utasok beszámolói is alátámasztják.

Egy brit állampolgár, aki nemrégiben tért haza Sarm-es-Sejkből, a Sky News brit hírtelevíziónak pénteken elmondta: amikor nyaralása leteltével kiment az egyiptomi város repülőterére, hogy hazautazzon, igen hosszú sor állt a biztonsági ellenőrzésnél. Egy egyenruhás azonban megszólította, és közölte, hogy 20 fontért (kilencezer forintért) ellenőrzés nélkül bekíséri őt a beszállókapuhoz.

A brit utas elmondta: átadta a 20 fontot, és az egyiptomi biztonsági alkalmazott az ellenőrzést megkerülve valóban bekísérte őt az indulási oldalra, anélkül, hogy a nála lévő kézipoggyászt bárki átvizsgálta volna.

A lezuhant gép körüli hírszerzési és politikai bonyodalmakkal ebben a cikkben foglalkoztunk bővebben.

Roszaviacija: a Boeing-737-es gépek orosz hatósági engedélyének felfüggesztése nem jelenti a gépek leállítását

A Boeing-737-es repülőgépek hatósági engedélyének felfüggesztése nem jelenti az ilyen gépek leállítását Oroszországban – jelentette be pénteken az orosz polgári repülésügyi hatóság, a Roszaviacija.

Szergej Izvolszkij, a szervezet tanácsadója, kijelentette, hogy egyedül a Roszaviacija hozhat döntést a szóban forgó gépek repülésének leállításáról Oroszország területén, de ilyen döntést nem hozott, írja a TASZSZ nyomán az MTI. A javaslattal előállt, orosz vezetésű Nemzetközi Légügyi Bizottság (MAK) visszavonta a kezdeményezést.

Előző nap a moszkvai székhelyű, az egykori Szovjetunió 11 volt tagországát tömörítő Államközi Repülésügyi Bizottság (MAK) felfüggesztette az Oroszországban használatban lévő Boeing 737-es típusú repülőgépek hatósági engedélyét. A MAK pénteken internetes oldalára feltett közleményében azt írta, komoly aggodalmat vált ki az, hogy a Roszaviacija a Boeing-737-es típusának hiányosságait említve nem tájékoztatta erről a légitársaságokat és az orosz felügyeleti szerveket. Ezzel veszélybe sodorta mintegy húszmillió, az adott géptípussal közlekedő utas életét.

A MAK hangsúlyoztak ugyanakkor, neki, mint államközi szervezetnek a feladatai szigorúan el vannak határolva az orosz repülésügyi felügyeleti szervekétől. A MAK tevékenységi körébe nem tartozik az orosz légitársaságok által használt egyes géptípusok engedélyezésének, megtiltásának kérdése.