Barbara, Borbála
-5 °C
3 °C

Tíz éve homályos, hogy mi történt Hejcén

2016.01.19. 16:55
Tíz éve zuhant le a szlovák légierő csapatszállító repülőgépe a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Hejcén. A negyvenkét halálos áldozattal járó szerencsétlenség okait máig nem tisztázták. A hivatalos magyarázat szerint a gép pilótája hibázott, de gondok lehettek a repülőgép műszereivel és a szervizelésével is.

2006. január 19-én a szlovák légierő An-24-es gépe Koszovóból tartott a kassai repülőtér felé, fedélzetén 43 emberrel. A békefenntartó küldetésről katonákat közel negyedóra választotta el attól, hogy a több hónapos szolgálat után hazatérjenek. 20:39-kor a repülőgép jó látási és időjárási viszonyok között, 20 kilométerre a leszállási helytől, 3 kilométerre a szlovák határtól, 210-230 kilométer/órás sebességgel a Borsó-hegybe csapódott . A szerencsétlenséget egyetlen ember élte túl, Martin Farkas főhadnagy.

Elsőként két magyar rendőr ért a még lángoló géphez a közeli Hejcéről, de több civil is a helyszínre sietett. Látták, hogy a repülőgép egy majd egy kilométer hosszú, 30-40 méteres széles sávban letarolta a környező fákat, az égő roncsok pedig nagyjából 1800 négyzetmétert borítottak be. Túlélők után kutatva terepjárók reflektoraival és zseblámpákkal jártak körbe, de csak a félig eszméletlen Farkast találták meg. A lángoló hegy egy utasszállító repülőgép pilótájának is feltűnt, ő is jelezte a balesetet a hatóságoknak.

“Mintegy három órája feküdhettem a roncsok között, amikor arra eszméltem, hogy körülöttem ég az erdő és egy ember elemlámpával világít a szemembe. Magyarul beszélt hozzám. Nem értettem, de jött még valaki, aki angolul is tudott. Neki mondtam, hogy lezuhantunk, nézzenek szét, él-e még valaki” – emlékezett vissza Farkas a baleset utáni helyzetre a Bumm.sk-nak öt évvel a baleset után.

A repülőgép becsapódása után mobiltelefonon felhívta feleségét. Annyit tudott mondani, hogy a gép lezuhant, ezért arra kérte, hogy riassza rendőrséget. Ezután elérhetetlenné vált, majd kórházba szállították, ahol három napig feküdt eszméletlenül.

Vitatott pilótahiba

Az eset kivizsgálásában rövid ideig a magyar hatóságok is segítettek, de a szlovák fél a roncsok feltárása és elszállítása után átvette az ügyet. Tisztázásra várt, hogy a pilóta miért tért el nagyjából három kilométernyire a kijelölt repülési útiránytól valamint az, hogy miért repült az ideális leszállási magasság alatt közel száz méterrel.

A félévig eltartó vizsgálatban a szlovák légügyi hatóság szakemberei pilótahibát állapítottak meg. A repülőgép magassági radarja feltehetőleg nem volt bekapcsolva, a pilóta ezért nem tudta, hogy veszélyesen megközelítette a hegyet. Az oldalirányú kitérésre viszont nem találtak magyarázatot a hatóságok: ha a gép tovább halad a Hernád folyó völgye felett, a katasztrófa még az alacsony magasság ellenére is elkerülhető lett volna. Azonban a pilóta vizuálisan, azaz a látása szerint tájékozódott, de a sötét miatt vélhetően rosszul értelmezte a közelkörzeti irányítás utasításait. Ez utóbbit viszont nem sikerült feltárni.

Elnagyolt volt a vizsgálat

Az áldozatok hozzátartozóinak a szlovák kormány az áldozatoknak együtt a lehető legmagasabb, 67 millió koronás (ma nagyjából 700 millió forintos kártérítést) ítélte meg. Hárman panasszal éltek a műszaki hibát kizáró jelentéssel szemben, de ezeket az ügyészség 2006 októberében elutasította.

Ugyanekkor a TA 3 szlovák tévécsatorna oknyomozásából kiderült, mégsem állítható biztosan, hogy a balesetben ne játszott volna szerepet műszaki hiba. Az AN-24-es utoljára hat évvel a baleset előtt esett át nagyjavításon – az előírt 5 év helyett. A szlovák légierő azonban engedélyezte a gép használatát, mert az ellenőrzéseken nem találtak problémákat. Az ügyészség is ezért nem vette figyelembe a szervizelés elmaradását.

A balesetben viszont fontos szerepe lehetett a gép átalakításának: 1999-ben amerikai műszerekkel újították fel az orosz gyártmányú repülőt, a folyamatba viszont nem vonták be a gyártót. Repülési szakértők nem tartják kizártnak, hogy ezek valamelyike mondta fel a szolgálatot, vagy zavar támadt az eredeti és az új műszerek között.

A légierőnél is számba vették ezt az eshetőséget, ezért kivonták a másik An-24-es gépet is. De a felvetéssel ennél többet nem foglalkoztak. Így sokak szerint mindmáig nem derült fény az igazságra, vagyis a felújítás és a típus hibájára.

A pilótahibát sokan elvetik, magyar szakértők szerint érthetetlen, hogy a közelkörzeti irányítás miért nem jelezte az útirányt a repülőnek. Ugyan látás szerint (szakszóval vizuális tájékozódással) repültek, de NOTAM információkat akkor is közölni kellett volna a pilótákkal. Ezek közé olyan jelzések tartoznak, mint például az, hogy megváltoztak az időjárási körülmények, vagy a megváltoztatott útvonalon veszélyt jelentő domborzati elemek lehetnek. Olyanok, mint a Borsó-hegy. Ezért többen úgy gondolják, ha a pilóta hibázott, akkor az irányítás is. 

Hejcén minden évben megemlékeznek az áldozatokról családtagjaik, a katonatársak, a szlovák és a magyar honvédség vezetői, a mentésben részt vevők és a helyiek. Az elhunytak emlékére szlovák-magyar összefogásból 42 kopjafát állítottak. 

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.

Paphos képekben

Ciprusi fotók, fantasztikus élmények. Nézd meg most!