Edina
-3 °C
9 °C

Így néz ki az orosz propaganda, ami a te Facebookodon is terjed

Egy neten terjedő, orosz szimpátiájú propagandaanyag igazságtartalma

2016-09-25T120728Z 1625032983 S1BEUDIEOUAA RTRMADP 3 MIDEAST-CRI
2016.12.17. 11:54 Módosítva: 2016-12-17 13:19:05

A magyar internetet is elérte a lappangó orosz propaganda. Az a típus, amit már nem putyinista csoportokban küldözgetnek egymásnak, vagy amit a kormánypárti lapok terjesztenek, hanem aminek célja, hogy nyitott, elfogulatlan embereket bizonytalanítson el. A december elején felbukkant anyag apropója az aleppói ostrom.

Az Aleppóból érkező véres hírek érthetően kavarták fel a magyar olvasókat, amelynek jeleként megjelentek a Facebookon az együtt érző posztok, és kering egy támogatási felhívás is a romok alól embereket mentő White Helmets csoport megsegítésére.

Ezen posztok kommentjeiben tűnik fel rendszeresen az a videó, amelyben egy kanadai újságírónő (itt a 14. perctől) saját tapasztalataira hivatkozva elmondja: minden, amit a nyugati média Aleppóról állít, hazugság.

A kanadai újságírónő hosszasan sorolt tényekre hivatkozva hangszereli át a szíriai eseményeket, egészen odáig jutva, hogy a hősként emlegetett embermentő csoport, a White Helmets valójában egy átverős pénzgyűjtő csoport, amelyik valódi munkát nem is végez.

Eva Bartlett kanadai újságíró a következőket állítja:

  • A szírek többsége Aszad elnököt támogatja, és szó sincs forradalomról egy diktátor ellen. Aleppó lakossága Aszad elnök oldalán áll.
  • Aszad kormánya az amerikai és nyugati erők által támogatott fegyveresekkel harcol. Amerika és a nyugat fegyverezte fel a lázadókat.
  • Aleppó lakosainak hős mentőiként ismert fehér sisakosokat nem is ismerik a városban. Kamu hírekkel lettek ismertek: az Aya nevű megmentett kislányt több különböző rom alól is kimentik.
  • Az, hogy az oroszok megvétózták a tűzszüneti terveket, nem bűn, hanem erény. A tűzszünetet ugyanis eddig a lázadók megszegték, nagy veszteségeket okozva az oroszoknak és a szír kormányerőknek.
  • A lázadók vegyi fegyverekkel támadják a lakosságot.
  • Nem minden kórház semmisült meg, Nyugat-Aleppóban rengeteg kórház működik most is.
  • A BBC, a Guradian és a New York Times tudósításai hazudnak az aleppói eseményekről.

A valóság ezzel szemben

1. Az újságírónő által előadott, és egyébként az orosz kormány által üzemeltetett RT Newsban, Sputnikban idézett előadás alapállítása is hamis. A nyugati erők nincsenek jelen a térségben, olyannyira nem, hogy világpolitikai elemzések témája, hogy mekkora hiba volt Obama elnöktől a be nem avatkozás politikája. Hosszú cikket szenteltünk annak, hogy Amerika és a NATO milyen mértékben kimaradt ebből a konfliktusból.

Valójában nem a szír lázadók oldalán vonulnak fel hatalmi törekvésektől fűtött idegen hatalmak, hanem éppen ellenkezőleg. Aszad elnök kudarcos hadserege csak az orosz légi erő, szárazföldi csapatok, és az iráni milíciák segítségével fordíthatta meg a háború menetét. Az iráni milíciák egykori tagjai részletesen meséltek szíriai bevetésükről iráni riportunkban.

2. Bartlett bizonyítéka a szírek kormánypártiságára, hogy 2014-ben 88,7 százalékuk Aszadra szavazott. Nem is az az érdekes, hogy a Legfelsőbb bíróság szerint valójában csak 73 százalékos volt a győzelem, hanem hogy a választást bojkottálták a lázadók és a kurdok: azaz az ország azon része, amely támadta a rezsimet, nem szavazott.

Aleppó nem éppen kormánypárti lakosainak kétségbeesett üzeneteiből mi magunk is válogattunk egy cikkre valót.

3. Az oroszok többször is megvétózták a tűzszünetet. A probléma a tűzszünetekkel nem a lázadók támadása volt, hanem hogy az orosz és szír erők folytatták a bombázásokat. Szeptemberben orosz gépek lebombázták egy ENSZ segélykonvoját, amely élelmet és gyógyszer vitt a városban rekedt 80 ezer civilnek. 

4. A fehér sisakosok nem ugyanazt a megmentett kislányt mutatták be három különböző helyen, hanem történetesen három megmentett lánynak is Aya volt a neve. A mentésről készült felvételeken látható, hogy három különböző kinézetű lányról van szó, írja a hoaxok leleplezésével foglalkozó Snopes. 2016 októberében a Talbiseh Media Centre számolt be egy Ayáról, akinek házát rakétatámadás érte, de a lányt élve kimentették a romok alól. Ő így néz ki:

Egy másik, megjelenésre is különböző, kimentett Ayáról számolt az ENSZ menekültügyi szervezete júniusban. A harmadik Aya pedig egy 2013-as UNICEF hírben szerepel.

A Slopes megjegyzi, hogy az Aya név rendszeres feltűnése egyszerűen a név gyakoriságával függ össze. 

5. Bartlett rámutat, hogy a város kormánypárti részén számos kórház, és orvosok ezrei működnek, a média hazudik a kritikus helyzettel kapcsolatban. A média Aleppó ostroma kapcsán azonban a város lázadók által uralt, és ostromlott részéről írt. Aleppó kormánypárti fele viszonylagos nyugalomban élt, ide csak ritkán lőttek be, zavartalanul folyt az élet. Amikor a sajtó az utolsó kórházak megsemmisüléséről írt, akkor érthetően az ostromlott városrészről volt szó, ahol az események zajlottak. 

6. Az újságírónő szerint az Al Quds kórházat a nyugati hírügynökségek jelentéseivel szemben nem bombázták le. Az Orvosok Határok Nélkül (MSF) azonban már áprilisban beszámolt a kórház bombatalálatáról. 

A kórház neve azért tűnhetett fel a hírekben később, mert egyes részeit ellátásra alkalmassá tették, éppen a működő kórházak hiányában. A kórház újranyitásának tervéről az MSF írt aztán egy későbbi közleményében.

A véletlen többször is megjelenő áldozatok panelje egyébként visszatérő eleme az összeesküvés-elméletes híreknek. A témára szakosodott Slopes emlékeztet, hogy 2012-ben a Sandy Hook iskolai mészárlásnál is hasonlóan érvelve próbálták terjeszteni, hogy a lövöldözés csak kitaláció volt.

7. A kormány klórgázos támadásairól rendszeresek voltak a hírek, amelyek helyben dolgozó civil megfigyelők jelentéseire támaszkodva számoltak be a vegyi fegyverek használatáról. 

8. Eva Bartlett nem független újságíró. A putyini propaganda nyugati terjesztéséért felelős RT News munkatársa. 

UPDATE: Időközben kiderült, hogy jutott Eva Bartlett Aleppóba. Az Aszad-rezsim szervezett egy sajtóutat megbízható újságíróknak. A kormány körbeutaztatta az újságírókat a megfelelő területen, találkozókat szervezett nekik az által kívánatosnak tartott forrásokkal, majd szervezett az ENSZ-ben számukra egy sajtótájékoztatót, írja a Pulse.