Ambrus
-7 °C
3 °C

Hirdetésben vádolják népirtással Putyint

2003.09.23. 14:36
Vezető amerikai és brit lapokban feladott egész oldalas hirdetésekben támadja az amerikai látogatásra készülő Vlagyimir Putyint öt orosz ellenzéki. A többek között a New York Timesban és a Washington Postban is megjelenő szövegben népirtással, náci technikák alkalmazásával vádolják az orosz elnököt.
Az amerikai elnöknek címzett hirdetésben öt orosz ellenzéki arra kéri Busht, hogy vizsgálja felül Putyinról alkotott nézeteit. Bush "őszinte, egyenes embernek" nevezte az orosz elnököt.

Putyin, a diktátor

A kritikus ötök szerint Putyin a Kreml irányítása alá vonta az orosz parlamentet, a bíróságokat és a médiát; népirtást hajtott végre Csecsenföldön; KGB-s kollégáival töltötte fel a kormányzat felét és rettegésben tartja az orosz társadalmat.

"A barátság közös értékeken alapul" - áll a hirdetésekben, melyben arra kérik Busht, hogy "nézzen újra mélyen barátja, Putyin elnök szemébe".

Személyes érdekellentétek

A hirdetésekben állítottak hitelét rontja, hogy aláírói között van Borisz Berezovszkij orosz mágnás. A kommunizmus bukása utáni zűrzavaros időszakban tisztázatlan körülmények között hatalmas vagyont szerző oligarchát Putyin mindenáron bíróság elé állítaná. Többször is kérte az Angliában élő Berezovszkij kiadatását, ám a milliárdos hosszas huzavona után végül politikai menedékjogot kapott az Egyesült Királyságban.

Szintén aláírta a levelet Ruszlán Hazbulatov, az Állami Duma egykori elnöke. Hazbulatov többször is komoly összetűzésbe került Putyinnal, igazából a kommunista vezető sem tartozott a demokrácia nagy bajnokai közé. A levelet aláírta még Iván Ribkin, aki szintén volt házelnök az orosz parlamentben; Jelena Bonner, Andrej Szaharov özvegye és a Nagy-Britanniába még a szovjet időkben diszidáló Vlagyimir Bukovszkij is.

Milliós költségek

A kampány költségei igen magasak lehettek, a hirdetést megjelentető lapok közül a New York Times és a Financial Times 25 millió forint körüli összeget kér egy egész oldalas hirdetésért, a Washington Post ennél csak pár százezerrel olcsóbb. A BBC százmillió forint körüli összegre becsli a kampány teljes költségét. Ez mindenesetre egészen biztosan nem rázta meg a több milliárd dolláros vagyon összeharácsoló Berezovszkijt.