Natália
-3 °C
7 °C

Amerikának büdös az arab sajtószabadság?

2001.10.03. 23:49
Kapcsolódó cikkek (1)
Hivatalos panasszal fordult az Egyesült Államok katari nagykövete az ország emírjéhez a helyi illetőségű al-Dzsazíra hírtelevízió miatt. A panasz szerint a televízió riportjai és elemzései Amerika-ellenesek.
A katari amerikai nagykövet, Maureen Quinn, hivatalosan is felkérte az ország kormányát, hogy vizsgálják meg, miért szólaltat meg az al-Dzsazíra rendszeresen olyan elemzőket, akik szerint az Egyesült Államok külpolitikája vezetett a szeptember 11-i terrorista akciókhoz - jelentette a UPI hírügynökség. A nagykövet amiatt is aggodalmát fejezte ki, hogy a csatorna ismételten bemutat egy Oszama bin Laden-interjút.

Az al-Dzsazíra szabad hírtelevízió

Az al-Dzsazíra részben állami tulajdonban van, ennek ellenére az Öböl-menti olajsejkségben bejegyzett televízió az egyik legszabadabb sajtóorgánum a Közel-Keleten. Negyvenmillió nézője van, és ezzel a legnagyobb arab hírcsatorna a világon. Az al-Dzsazíra munkakapcsolatban áll bin Ladennel is, a szaúdi terrormilliárdos rendszeresen rajtuk keresztül juttatja el közleményeit a világhoz, és interjút is adott a tévének.

Hatott az amerikai nyomás?

A katari emír, Sejk Hamad bin Kalifa szerdán közölte, hogy az amerikai panaszt "baráti tanácsnak" tekinti. A nagykövet már a múlt héten is panaszkodott egyszer, és a UPI által idézett külügyminisztériumi források szerint akkor a katariak meg is ígérték, hogy megvizsgálják az ügyet. Az amerikai követség hétfői jelentése pedig már arról számolt be, hogy a tudósítások valamelyest "kiegyensúlyozottabbak" lettek.

Hafez al-Mirazi, a televízió washingtoni irodájának vezetője kedden azt nyilatkozta, hogy a hazai szerkesztőségből semmilyen utasítást nem kapott riportjai "finomítására".

Az al-Dzsazíra sok fejfájást okoz az emírnek

A katari emír korábban hűvösen reagált azokra a panaszokra, amelyek az al-Dzsazíra riportjait rajta akarták "leverni". Három észak-afrikai arab ország, Líbia, Tunézia és Marokkó egy ízben visszahívták nagyköveteiket Katarból, mert a hírtelevízió "rossz színben" tüntette fel őket. A szomszédos Bahrain pedig panaszt emelt az Öbölállamok Együttműködési Tanácsában, mert az al-Dzsazíra megszólaltatott egy bahraini ellenzéki vezetőt. Az emír akkor csak annyit válaszolt, hogy neki semmi köze nincs hozzá, hogy mit mutatnak az al-Dzsazírán, az egy független adó.