György
2 °C
15 °C

Irak-barátsággal vádolja a BBC-t a brit kormány

2003.03.30. 10:39
"Irak-barátsággal" vádolta a BBC-t négyszemközti beszélgetéseken a brit kormányzat. Blair közeli munkatársai szerint a közszolgálati adó nem teszi elég egyértelművé, hogy bagdadi tudósításait az iraki rezsim cenzúrázza. A BBC vezetői szerint csak kiegyensúlyozottságra törekszenek. A viszonyt a kormányzat félrevezető közlései sem javították.
Komoly szóváltásra került sor az angol kormányzat és a BBC vezetősége között - írja az Observer. A brit napilap értesülései szerint John Reid, Blair kabinetminisztere "Irak-barátnak" minősítette a brit közszolgálati televízió háborús közvetítését. A BBC igazgatói testülete szerint azonban a csatorna csak kiegyensúlyozott.

Kiegyensúlyozott tájékoztatás

"A kormányt dühíti, hogy míg azt ellenőrizhetik, hova mennek a tudósítók, azt már nem, hogy ott mit látnak" - nyilatkozta a lapnak Andrew Marr, a BBC szerkesztője. Bár Blair miniszterelnöki hivatala kerüli a közvetlen beleszólás látszatát, a kormányfőhöz közeli források panasza szerint a hírközlő szervek "morális egyenlőségjelet" vonnak a brit és az amerikai kormányzat, valamint az iraki rezsim közé.

Cenzúrázott beszámolók

"Míg Irak diktatúra és nem enged betekintést cselekedeteibe, Nagy-Britannia és az Egyesült Államok demokráciák, nyitottak minden kérdésre" - nyilatkozta Blair egy közeli munkatársa az Observernek. A kormányzat szerint a hírügynökségek nem tették elég egyértelművé, hogy az irakiak minden egyes Bagdadból sugárzott beszámolót komoly cenzúrának vetnek alá.

A BBC vezető testülete szerint éppen elég nyilvánvalóvá tették ezt a nézők számára.

Félretájékoztatás

Marr szerint a kormányzat mindenkit Irak-barátnak tart, aki kiegyensúlyozottan tudósít. A közszolgálati adó és a kormányzat viszonyát különösen rontotta, hogy a szövetségesek többször is tévesen tájékoztatták a tévétársaságot. Umm-Kaszr bevételét például a város eleste előtt kilencszer is bejelentették.