Barbara, Borbála
-5 °C
3 °C

Fizetett hirdetésben állnak ki
vezetőjük mellett a BBC alkalmazottai

2004.01.31. 15:34
Példátlan tömeges tiltakozásra szánták el magukat a BBC alkalmazottai a Hutton-jelentésben a rádiót ért súlyos elmarasztalás után, egy új felmérés szerint azonban a Kelly-ügyben közzétett jelentés javított a miniszterelnök korábban mélyponton lévő megítélésén.
A BBC alkalmazottai egy teljes újságoldalt megvásároltak a legnagyobb példányszámú, tekintélyes, konzervatív The Daily Telegraphban. A fizetett hirdetés formájában, "A BBC függetlensége" címmel közzétett, megszámlálhatatlan névvel ellátott nyilatkozat szerint Greg Dyke, a Hutton-jelentés után lemondott, rendkívül népszerű vezérigazgató és intézményi főszerkesztő "az igazságot félelem nélkül kereső, bátor, független és alapos BBC-újságírásért állt ki".

Többezer tiltakozó

A közlemény szerint a BBC alkalmazottai elszánták magukat arra, hogy a közrádió nem enged a tények felderítése és az igazság keresése melletti elkötelezettségéből, sem "Greg azon felfogásából, hogy a BBC független intézmény, amely mindenek felett a közönséget tartozik kiszolgálni". A nagyalakú újságlapnak a közlemény szövege alatti négyötödét a létező legkisebb betűkkel szedve, sűrűn egymás mellé tördelve több ezer név foglalja el.

A Dyke iránti szimpátiának nem ez az első megnyilvánulása: amikor a kikezdhetetlen tekintélyű vezérigazgató - Gavyn Davies BBC-elnök távozása után nem sokkal - lemondott, több száz BBC-dolgozó rendezett spontán rokonszenvtüntetést a rádió nyugat-londoni székháza, a Broadcasting House előtt.

Blairnek jót tett a jelentés

A The Daily Telegraph megrendelésére készült, szombaton közölt új közvélemény-kutatás szerint azonban sokak véleményét a kormány szempontjából kedvezően befolyásolták a jelentés megállapításai. Tony Blair miniszterelnöknek most már 40 százaléknyian hiszik el a Hutton-jelentés előtti 27 százalék helyett, hogy igazat mondott, amikor cáfolta, hogy nem ő hagyta jóvá David Kelly néhai védelmi minisztériumi fegyverzeti főtanácsadó nevének nyilvánosságra hozatalát. A kormányfőt a Kelly-ügyben hazugsággal vádolók aránya 50 százalékról 44 százalékra csökkent.

David Kelly, a brit védelmi minisztérium iraki fegyverzetügyi főtanácsadója az iraki hírszerzési adatok kormányzati manipulálását vélelmező, súlyosan vitatott tavaly májusi BBC-tudósítás állítólagos forrása volt. Azután lett öngyilkos, hogy neve akarata ellenére nyilvánosságra került a kormány és a BBC között kirobbant példátlan csatározásban.

Bűnbak vagy manipulátor?

Lord Hutton felsőházi lordbíró a szakértő öngyilkosságának körülményeiről készített, sokak által igen egyoldalúnak nevezett jelentésében minden felelősség alól felmentette a kormányt és személyesen Blairt, súlyosan elmarasztalta ugyanakkor a BBC-t.