Zoltán
19 °C
32 °C

Nehéz helyzetbe kerültek a NASA beszállítói

2003.02.03. 11:49
A Boeing, a Lockheed, illetve közös vállalatuk a United Space Alliance komoly bevételi forrástól esik el az űrsiklóprogram leállításával. A Boeing a szeptember 11-i terrortámadások óta már harmincezer alkalmazottat volt kénytelen elküldeni.
A Columbia katasztrófája után a Boeing közölte, hogy mindent megtesz, hogy segítse a baleset okainak kiderítését. Az űrrepülőt a Rockwell International építette, de a cég űrüzletágát a Boeing 1996-ban átvette.

A vállalat évi kétmilliárd dollár bevételre tett szert az űrsiklóprogramból, ez a cég teljes forgalmának négy százaléka. Az utóbbi időben csökkent a kereslet a Boeing utasszállítói iránt, és szeptember 11. óta harmincezer munkahely szűnt meg a cégnél.

Nem számítanak javulásra

A Boeing nyeresége 2001-ben 2,8 milliárd, 2002-ben 2,3 milliárd dollár, forgalma 58,2, illetve 54,1 milliárd dollár volt. Múlt héten, a tavalyi eredmény ismertetésekor a vállalat közölte, hogy a szektor válsága tartósnak tűnik, és a következő években nem számítanak az eredmények javulására.

A Lockheed is sokat veszthet

A United Space Alliance feladata az űrhajósok és irányítók képzése, a szoftverek megírása, és az űrrepülők átvizsgálása. A cég több ezer alkatrészt javít vagy gyárt le, ha az eredeti alkatrészek már nem beszerezhetők. A United Space Alliance hat évre kilencmilliárd dollárt kap a NASA-tól, a szerződést éppen pénteken hosszabbították meg.

A Lockheed gyártja többek között a külső üzemanyagtartályt, és ez a cég elemzi és tárolja a repülési adatokat. A Lockheed éves bevétele 26,2 milliárd dollár, az űrsiklóprogram ebből hétszázmilliót ad évente. Az évi 2,14 milliárdos forgalmú Alliant Techsystems, amely a gyorsító rakétákat gyártja, 380 milliót kap a programban. A NASA partnerei a egyelőre folytatják a megmaradt három űrrepülő felkészítését.