Vilma
-7 °C
4 °C

Amerika tagadja, hogy Mianmarban robbantott

2005.05.18. 16:01
Az Egyesült Államokat vádolja a május 7-i, tizenhét emberéletet követelő jangoni merénylet elkövetésével Mianmar katonai vezetése. Az amerikaiak nonszensznek tartják a vádaskodást, az elemzők szerint valószínűbb, hogy az egymással versengő tábornokok állhatnak a merénylet mögött.

Nonszensznek minősítette a mianmari katonai rezsim vádjait szerdán az Egyesült Államok kormánya. A junta vezetői azt állították, hogy "egy bizonyos szuperhatalom világhírű szervezete" áll a május 7-i, tizenhét emberéletet követelő jangoni robbantás mögött. "A feltételezés nem méltó rá, hogy kommentáljuk", reagált a vádakra az Egyesült Államok bangkoki követségének munkatársa. (Az amerikaiak nem tartanak fenn diplomácia kapcsolatot a diktatúrával.)

Thaiföldet is megvádolták

A mianmari rezsim közvetve a szomszédos Thaiföldet is meggyanúsította, mondván a terrortámadás elkövetőit ott képezték ki, és a merénylethez thai katonai robbanóanyagot használhattak. A nemzetközi szakértők is megkérdőjelezték a mianmari hatóságok nyomozási eredményeit

Az elemzők szerint sokkal valószínűbb, hogy a támadást a junta egymással versengő tagjai követték el. A diktatúrában Khin Nyunt miniszterelnök tavaly októberi leváltása óta feszült a hatalmi helyzet, januárban egyes hírek szerint a három legfőbb vezető, a Nyunt helyére kinevezett Soe Win, a legfőbb diktátor Than Shwe és első helyettese, Maung Aye tűzpárbajban döntött el egy elmérgesedett vitát.

Ki hiszi el?

A diktatúra vezetése a robbantás megszervezésén túl azzal is vádolta az Egyesült Államokat, hogy anyagi támogatást nyújt a burmai ellenzéknek. A jangoni vezetés szerint az Egyesült Burma Nemzeti Koalíciós Kormánya nevű, az ellenzéki erőket tömörítő szervezet százezer dollárt kapott az amerikaiaktól. Az ellenzéki parlamenti képviselőkből alakult emigránskormányt a junta vezetése terrorista csoportként bélyegezte meg.

"A junta szerint Thaiföldön állomásozó CIA-ügynökök által kiképzett diszidensek robbantottak Jangonban. Van valaki, aki ezt elhiszi nekik?", kommentálta a Bangkok Postba írt publicisztikájában a Thaiföldön szerkesztett, a burmai történések egyedüli hiteles forrásának számító Irrawaddy magazin. főszerkesztője, Aung Zaw.