Natália
-3 °C
7 °C

Adásszünet után némi adás, majd szünet

2000.12.28. 22:29
Közel egy napos adásszünet után a Cseh Állami televízió újraindította műsorát, miután a Rádiós és Televíziós Műsorszórási Tanács közölte, nem az ő tiszte eldönteni, hogy az új igazgató csapata által készített műsor, avagy a kinevezését ellenzők műsora a törvényes. Alig fél órával a műsor sugárzásának felújítása után azonban az új vezérigazgató ismét kikapcsoltatta azt az esti tévéhíradót, amelyet a fellázadt szerkesztők készítettek.
Majdnem 24 órás adásszünet után csütörtökön este újraindította műsorát a közszolgálati Cseh Televízió. A műsor felújítására azt követően került sor, hogy a Rádiós és Televíziós Műsorszórási Tanács határozatban szólította fel Jirí Hodac új vezérigazgatót a tarthatatlan és törvénytelen helyzet azonnali rendezésére.

Döntött a tanács

Hodac szerdán este állíttatta le a műsor sugárzását addig, amíg a Rádiós és Televíziós Műsorszórási Tanács nem dönti el, melyik hírműsor a törvényes: az, amelyiket az igazgató csapata készít, vagy a kinevezését ellenző televíziós szerkesztőké. A tanács csütörtöki rendkívüli ülését követően hivatalos nyilatkozatban bejelentette, hogy ezt a vitát nincs joga eldönteni. A testület egyik tagja az ülés alatt lemondott és elhagyta a tanácskozást.

Petr Stepánek, a testület alelnöke a tanácskozás után viszont úgy fogalmazott: a tanács véleménye szerint csak az új igazgató csapata által készített híradókat lehet törvényesnek tekinteni. Az ülésről kiadott hivatalos nyilatkozat ezt nem tartalmazza. Stepánek szerint törvénysértésnek számít, hogy a vezetésnek az utóbbi napokban nem volt teljes ellenőrzése a sugárzott műsor felett.

Műsoron a szünet

Alig fél órával a műsor sugárzásának felújítása után az új vezérigazgató ismét kikapcsoltatta azt az esti tévéhíradót, amelyet a fellázadt szerkesztők készítettek, s adtak adásba. Ezután a képernyőn egy felirat jelent meg, amely szerint a tanács törvénytelennek minősítette a fellázadt szerkesztők tevékenységét, s a vezérigazgató ezért az illetékes szervekhez fordult, hogy a stúdiókban állítsák helyre a törvényességet.

Hodacot a múlt szerdán nevezte ki a Cseh Televízió Tanácsa, amelyben döntő befolyása van az egymással együttműködő ellenzéki Polgári Demokratikus Pártnak és a kormányzó Cseh Szociáldemokrata Pártnak. A sajtó élesen bírálta a döntést, azt állítva, hogy Hodac szakmailag alkalmatlan az intézmény vezetésére, s a döntés célja a két nagy párt, elsősorban a Polgári Demokratikus Párt politikai befolyásának kiterjesztése a televízióra. A televízió alkalmazottai nem hajlandóak elismerni Hodac kinevezését, s csütörtök óta megszállva tartják a hírszerkesztőséget.

Nemzetközi tiltakozás

Az egyik legnevesebb nemzetközi újságíró szervezet, a ,,Riporterek Határok Nélkül" a prágai képviselőház elnökéhez, Václav Klaushoz írt levélben tiltakozott a cseh közszolgálati televízió új vezetésének ,,méltatlan módszerei" miatt. Robert Ménard, a szervezet főtitkára úgy vélte, a tiltakozó újságírók brutális elbocsátása, az erő alkalmazásával való fenyegetés és a programok megszakítása méltatlan módszerek az újságírók által felvetett alapvető kérdések megválaszolására. A szervezet főtitkára a cseh képviselőház közbelépését sürgette.

A képviselőház kulturális bizottsága határozatában felszólította a Cseh Televízió Tanácsát, hogy ,,haladéktalanul tegyen lépéseket a műsor újraindítására". A bizottság ugyanakkor javasolja: a képviselőház január 5-re összehívott rendkívüli ülésén szögezze le, hogy Jirí Hodac megválasztása a hatályos törvényekkel összhangban történt. Ugyanakkor a bizottság felszólította a politikusokat, hogy ne avatkozzanak be a vitába.

Januárban a parlament előtt a Hodac-ügy

Így a képviselőház január elején rendkívüli ülést tart majd, hogy megvitassa a cseh közszolgálati tévé új vezérigazgatójának kinevezése nyomán kialakult helyzetet. Jiri Hodacról a tiltakozó újságírók úgy vélik, hogy túl közel áll Václav Klaus szervezetéhez, a Polgári Demokratikus Párthoz. A Hodac leváltását követelő petíciót eddig több mint 60 ezer ember írta alá, s a televízió épületei előtt Prágában, Brünnben és Ostraván csütörtökön este is ezrek tüntettek a szerkesztők mellett, az új vezérigazgató menesztését követelve.

Pénz és nézővesztés

A Reklámirodák Szövetsége szerint a műsor szüneteltetésével a Cseh Televíziót az elmaradt reklámok és hirdetések miatt naponta mintegy 7-8 millió korona bevételkiesés éri. Egy csütörtöki országos felmérés szerint a megkérdezettek 65 százaléka a fellázadt szerkesztők oldalán áll, míg 20 százalékuk az új vezérigazgató támogatja. Az emberek 15 százaléka nem foglalt állást. A Hodac leváltását követelő petíciót eddig több mint 60 ezer ember írta alá. A szerkesztőket támogató polgári kezdeményezés bejelentette, hogy január 3-án a prágai Vencel téren nagygyűlést rendez.