Mária
-6 °C
-2 °C

Rendőrségi beavatkozást kért a cseh tévé vezetője

2000.12.29. 17:29
A cseh televízió új vezérigazgatója, Jirí Hodac rendőrségi beavatkozást kért azok ellen, akik nem hajlandóak elismerni kinevezését és másfél hete megszállva tartják a prágai hírszerkesztőséget. A rendőrség megerősítette, hogy Hodac hozzájuk fordult, de egyelőre semmilyen okot nem látnak a beavatkozásra, mivel a vitát munkaügyi problémának tekintik.
A közszolgálati cseh televízió új vezérigazgatója, Jirí Hodac rendőrségi beavatkozást sürget az intézmény azon alkalmazottai ellen, akik továbbra sem hajlandóak elismerni kinevezését és másfél hete megszállva tartják a prágai hírszerkesztőséget.

Ivana Zelenáková, a cseh rendőrség szóvivője megerősítette: Hodac pénteken délelőtt a rendőrséghez fordult, hogy ,,állítsa helyre a televízióban a törvényességet", ami nyilvánvaló célzás a hírszerkesztősége erőszakos kiürítésére. ,,A rendőrség egyelőre nem lát semmilyen okot a beavatkozásra. A vitát munkaügyi problémának és a televízió belügyének tekintjük" - jelentette ki Zelenáková. Szerinte a rendőrség csak akkor lép közbe, ha erőszakos cselekményekre kerül sor, ha megrongálják a televízió berendezéseit, illetve bírósági határozat szólítja fel erre.

Azok műsora, akik a Cseh Tévé vezetését megkérdőjelezik, nem legális, ezért azt nem sugározzuk.

A ,,lázadók" híradói csak kábeltelevízión és műholdas adásokban láthatók

A Cseh Televízió csütörtök este óta ismét sugározza műsorát, de híradók nélkül, amelyeket a fellázadt szerkesztők készítenek. Ilyenkor a képernyőn egy szöveg jelenik meg, miszerint a műsort illegálisan készítették, ezért nem sugározható. A ,,lázadók" híradói csak a kábeltelevíziókban, illetve a műholdas adásokban láthatók. Hasonló módon cenzúrázzák az élő adásokat is, amelyeket a résztvevők gyakran arra használnak fel, hogy kifejezzék szolidaritásukat a televízió tiltakozó alkalmazottaival. A televízió új vezetése egyelőre képtelen saját híradókat készíteni, mert a regionális szerkesztőségek sem hajlandóak együttműködni Hodaccsal.

A közszolgálati televízió műsorának majdnem 24 órás megszakítása szerda estétől csütörtök estig 12 millió koronás bevételkiesést jelent a reklámok és hirdetések terén - közölte pénteken az Arbo Media társaság, amely a televízió reklámidejével gazdálkodik. A veszteség azonban jóval nagyobb lesz, mert több vállalat, például a szerencsejátékokat üzemeltető Sazka társaság egyelőre a kereskedelmi Nova televízióba tette át minden hirdetését és a sorsolások közvetítésének jogát.

Václav Klaus képviselőházi elnök január 2-ra tanácskozásra hívta meg a ,,demokratikus" parlamenti pártok elnökeit. Az ország harmadik legerősebb pártja, a kommunistáké nem kapott meghívást a tanácskozásra. A szenátus január 3-án, míg a képviselőház január 5-én foglalkozik az egyre súlyosabb belpolitikai problémává terebélyesedő televíziós botránnyal.

Közel százezren a lázadók mellett

A fellázadt szerkesztőket támogató petíciót péntek délutánig több mint 90 ezren írták alá. Prágában és Brünnben ugyanakkor egy másik petíciós akció is beindult, amely A parlamenti demokrácia védelmében elnevezéssel támogatja az új vezérigazgatót, mert annak kinevezése a hatályos törvényekkel összhangban történt. Ezt eddig mintegy 1500 személy írta alá.

A televíziós botrány a múlt héten robbant ki, miután a Cseh Szociáldemokrata Párt és a Polgári Demokratikus Párt képviselői által ellenőrzött Cseh Televízió Tanácsa Jirí Hodacot nevezte ki a televízió új vezérigazgatójának. A televízió alkalmazottai nem hajlandóak elismerni Hodac kinevezését. Hodac ugyanis áprilistól augusztusig a televízió hírszerkesztőségének igazgatója volt, de miután az említett két párt elnökeinek nyomására egyebek között menesztette az egyik ismert szerkesztőt, összeveszett mind a szerkesztőkkel, mind az akkori vezérigazgatóval, s végül ő is menni kényszerült. A televízió alkalmazottai most attól tartanak, hogy ismét pártpolitikát próbál érvényesíteni a közszolgálati intézményben.