Az Európai Parlament a dízelbotrányban nyomoz

2016.01.21. 16:17
Az EP csütörtökön kinevezte annak a vizsgálóbizottságnak a tagjait, mely a kibocsátásmérés tesztelésére vonatkozó EU-s szabályok gépjárműgyártók általi megsértését vizsgálja.

A negyvenöt fős csapat az Európai Bizottság és a tagállamok állítólagos mulasztását is vizsgálja az EU-s szabályok betartatása terén. Fél év múlva számolnak be róla először, hogy mire jutottak, egy év múlva pedig végleges jelentést írnak.

Arra keresnek választ: tényleg igaz-e, hogy

  • az Európai Bizottság nem tartotta felügyelete alatt a kibocsátások mérésére használt mérési ciklusokat,
  • a Bizottság és a tagállamok hatóságai nem foganatosítottak megfelelő és hatékony intézkedéseket, hogy betartassák a manipulációs eszközök használatának tilalmát,
  • a Bizottság nem tett eleget annak az előírásnak, hogy a valós közúti vezetési körülményeket tükröző méréseket vezessen be,
  • a tagállamok nem vezettek be hatékony, arányos és visszatartó erejű szankciókat a szabályokat megsértő gyártókkal szemben, és
  • hogy az Európai Bizottság és a tagállamok rendelkeztek-e bizonyítékkal a manipulációs eszközök használatáról még a botrány 2015. szeptember 18-i kirobbanása előtt.

Fideszes és MSZP-s magyar képviselő a vizsgálóbizottságban

Pelczné Gáll Ildikó (Fidesz) lett a vizsgálóbizottság magyar tagja, Szanyi Tibort (MSZP) póttagnak választották.

„Ne tévedjünk, ez nem csak a botrányban szereplő Volkswagen csoportról szól, hanem a megállapításokat minden autógyárnak figyelembe kell vennie – írta közleményben Szanyi Tibor. – Megjegyzem, a botrányt kiváltó elemzés – amelyet egy amerikai környezetvédelmi ügynökség, több civil szervezettel együttműködve készített – nem terjed ki minden márkára. A folyamat ezért Magyarországot is érintheti, magyarországi munkahelyekre lehet hatással, hisz ezen mérési protokollok és eljárások minden termelőegységben azonos elvek szerint zajlanak! Az egyes technikai megoldások ma már nem titkos eszközök, egy- egy újítás hamar elterjed más márkáknál is. Öröm az ürömben, hogy a botrány viszont alapot teremthet például arra is, hogy a cégek több forrást fektessenek például az elektromos autók fejlesztésébe.”

Az Európai Parlament által társfinanszírozott rovat.
Az Európai Parlament a tartalomért azonban nem vonható felelősségre.