További EU cikkek
Az Európai Unió májusi bővülésével az EU brüsszeli végrehajtó szerve, az Európai Bizottság is bővül, tíz új taggal - minden új tagállamból lesz egy új biztos. Magyarország Balázs Péter jelenlegi brüsszeli állandó uniós képviselőt, korábbi integrációs államtitkárt jelölte. A jelölést az Európai Parlamentnek is jóvá kell hagynia, ezért az EP-ben keddre és szerdára meghallgatásokat szerveztek az újaknak. Ez inkább bemutatkozó jellegű: senki nem számít rá, hogy az EP tényleg nemet mondjon valamelyik biztosra.
Szaktárca
Balázs helyzete nem volt könnyű, mert ugyan a közösségi politikában általában nem mozog idegenül, a regionális fejlesztési politikában pont nincs otthon - holott ehhez a (nagyon fontos) tárcához fog kerülni. "Próbáltam minél több tényt és adatot a fejembe préselni" - mondta az Indexnek még az előző este, húsvéti szabadságát ismertetve. "Simán belekérdezhetnek valami olyasmibe, amit nem tudok" - mondta.
Végül ha volt is ilyen, nem tűnt fel. A kérdéseknek csak nagyjából a fele volt technikai jellegű. A képviselők nagy részét az foglalkoztatta a leginkább, hogy mi lesz Balázs Péterrel a regionális tárca élén, most, hogy a tárcáért felelős rangidős biztos, Michel Barnier két héttel ezelőtt váratlanul leköszönt (hogy Franciaország külügyminisztere legyen). Balázs azt mondta, ezt nagyon sajnálja, mert a franciától nagyon sokat tanulhatott volna. "Most bedobtak a mély vízbe" - mondta, de hozzátette, biztos benne, hogy a főigazgatóságon dolgozók fognak tudni segíteni neki. "Kicsit talán egyenlőbb leszek" - tette hozzá, utalva rá, hogy a Barnier helyére kerülő rangidős biztosnak - aki az ő "felvigyázója" lesz - vele szemben semmi uniós tapasztalata nincs.
(A hozzá nem értés problémája mindenesetre alaposan rávetette árnyékát az egész eseményre. A lett jelölt meghallgatása előtt a levezető elnök konkrétan arra kérte a képviselőket, hogy ne tegyenek fel túlságosan technikai jellegű kérdéseket, mert a volt külügyminiszter nem ért a halászati politikához, aminek menedzselése a feladata lesz. A lett annak idején, amikor kiderült, hogy hova helyezik, meg is lepődött, mondván "ő a versenyügyet szerette volna megkapni". Számos egyéb példa van arra, hogy valakit teljesen idegen területhez helyeztek. Tény viszont, hogy ez a megbízás egyelőre csak fél évre szól, és az új biztosoknak addig nem is lesz valódi politikai felelősségük, inkább csak gyakornokok.)
Mert beszólni
Ami a magyar jelölt meghallgatását illeti, Balázsnak az volt a másik szerencséje, hogy a regionális politikáért felelős biztosnak történetesen van még egy felelőssége, ez pedig az alkotmányozás. Ehhez viszont ért, mert ő volt a magyar kormány képviselője az EU alkotmányának megfogalmazásával megbízott Konventben.
A kérdések elég nagy része vonatkozott erre a területre, és itt a jelölt nagyon magabiztosan mozgott. Olyannyira, hogy számos válaszából hiányzott is az a talán túlzott óvatosság, ami a meghallgatásokat egyébként jellemezte. Balázs egy-két alkotmányos kérdésben elég merészen szembe mert menni a parlamenti képviselőkkel. Többször is a fejükre olvasta például, hogy az EU, akár tetszik, akár nem, alapvetően egy kormányközi szervezet, államközi együttműködés, ahol a végső szó a tagállamoké - sőt, a valódi legitimitás is tőlük származik. Az Európai Parlament, mint az Unió egyetlen tisztán közösségi, nemzetek feletti intézménye, nem minden esetben tűri jól, ha erre emlékeztetik.
A meghallgatás összességében meggyőző volt: a jelölt egyszer-kétszer mutatott csak bizonytalanságot szakmai dologban. Viszont jól tudta magát előadni - és az előtte meghallgatott lett biztosjelölt szerencsétlenkedése után ez kimondottan kellett is. Azzal kezdte, hogy egy Rubik-kockát pakolt ki maga elé, mondván ezzel akarja illusztrálni, mit hoznak a magyarok az EU-ba: alkotói kedvet és kreatív gondolkodást - és egy különleges nyelvet. Ezt a részt még magyarul mondta (volt tolmácsolás), aztán átváltott németre, aztán franciára, aztán angolra.
Egyensúlyozás
A biztossá válás egyébként érdekes egyensúlyozó művelet. Különösen Balázsnak, aki brüsszeli állandó képviselőként egy államot képvisel a napi szinten zajló ügymenetben. Közösségi végrehajtó tisztviselővé - uniós biztossá - átvedleni majdhogynem annyit tesz, mint átállni a másik oldalra.
Az átállás művelete kényes, mert mind a két oldal erősen figyeli, mit mond, mit csinál a jelölt. Balázs válaszaiban észrevehető volt, hogy már megkezdte a helyezkedést, az átvedlést államiból közösségi politikussá, de csak óvatosan. Van olyan kérdés, például az uniós alapszerződés módosításának kérdése, ahol már homlokegyenest az ellenkezőjét mondja, mint pár hónappal ezelőtt.
|