Kivonják a forgalomból a régi tartályhajókat

MTI
2003.11.17. 14:21
Pontosan egy évvel ezelőtt, 2002. november 13-án futott zátonyra Spanyolország partjai közelében a Prestige nevű olajszállító hajó, ezzel Európa egyik legnagyobb környezeti katasztrófáját okozva. A hajó gyomrában lévő, 77 ezer tonna nehézolaj ugyanis azonnal elkezdett szivárogni, s amikor hat nappal később az időközben a partoktól távolabb vontatott Prestige kettétört, majd elsüllyedt, hatalmas olajszőnyegek keletkeztek a baleset színhelyén. Az Európai Unió már az Erika nevű tartályhajó 1999. decemberi balesete után intézkedéseket hozott az ilyen típusú hajók ellenőrzésének szigorítására, a Prestige esete pedig még szigorúbb lépésekre késztette a szervezetet. Ennek eredményeként az európai uniós tagországok kikötőiből október közepétől kezdve kitiltották az egytörzsű (azaz viszonylag könnyen léket kapó, sérülékeny) tartályhajókat, ha azok nehézolajat, kátrányt vagy bitument szállítanak. A brüsszeli rendelet nem szünteti meg a veszélyforrásokat, hiszen nem tiltja, nem tilthatja, hogy a külföldi, egytörzsű tankerek az Európai Unió körüli nemzetközi vizeken hajózzanak. Ám azért az új EU-szabályozás igyekszik példát mutatni: előírja a tagállamok lobogója alatt közlekedő egytörzsű tartályhajók használatának fokozatos felszámolását, bármi legyen is a rakományuk.