Ferenc, Olívia
-2 °C
4 °C

Egységes uniós jogosítvány húsz éven belül

Tíz éven belül ki kell vonni a forgalomból a papír alapú járművezetői jogosítványokat és húsz éven belül egységes uniós jogosítványt kell bevezetni a jelenlegi, mintegy 110 érvényes típus helyett. Erről szavazott szerdán az Európai Parlament.
Az európai járművezetői jogosítványok fokozatos harmonizációjáról szóló, politikailag igen érzékeny európai bizottsági javaslat első olvasata zajlik jelenleg az Európai Parlamentben és a huszonöt nemzeti kormányt képviselő Tanácsban.

Brüsszel javaslatának legszembetűnőbb eleme, hogy tíz éven belül ki kell vonni a forgalomból a még megmaradt papírjogosítványokat (helyükbe plasztikkártyák lépnének) és húsz éven belül egységes uniós jogosítványt kell bevezetni. Jelenleg mintegy 110 különböző dokumentum van érvényben a 25 államban.

Az Európai Parlament szerdán 548 igen szavazattal, 103 ellenében és 9 tartózkodás mellett támogatta ezt a javaslatot, visszaküldve a jogszabály-tervezetet a Tanácsba második olvasatra. Az euróképviselők elutasították viszont a javaslattevő Európai Bizottság azon tervét, hogy a 65 éven felülieknek legfeljebb öt évig érvényes jogosítványt lehessen kiadni. Az EP szerint ezt az egyes tagállamokra kell bízni.

Az Európai Parlament támogatta egy európai "jogosítványhálózat" létrehozását is, ami azt jelenti, hogy ha egy tagállamban bevonják valakinek a jogosítványát valamilyen okból, akkor arról a többi állam illetékes hatósága is értesül. Az irányelv bizonyos minimális követelményeket szab meg azzal kapcsolatban is, hogy mennyire kell felkészültnek lennie egy vizsgáztatónak.

Valamennyi magyar képviselő igennel szavazott. Ha a tagállamok kormányai is egyetértenek a Tanácsban, a javaslat visszajöhet végső jóváhagyásra a Parlamentbe. De ez még hónapok kérdése.

Elég Strasbourgból

Az eheti európai parlamenti plenáris ülés másik érdekes eseménye, hogy mintegy húsz liberális képviselő újból kezdeményezte: az EP számolja fel strasbourgi székhelyét és ezentúl csak Brüsszelben folytassa a munkát. Jelenleg az a szokás, hogy három hetet Brüsszelben vannak, egy hetet pedig az elzászi fővárosban.

Az állandó ide-oda utazgatás mintegy évi 200 millió euróba kerül, és a képviselők jelentős részének már nagyon elege van belőle. Mégis, a szokást nehéz megváltoztatni, mert ahhoz mind a 25 nemzeti kormány egyetértése is kellene, és a franciákat nagyon nehéz lenne meggyőzni Strasbourg feladásáról. Pont ezért egyébként nem is mindegyik képviselő támogatja a kezdeményezést. Strasbourg ugyanis, mint a német-francia megbékélés jelképe, szimbolikus helyszín az EP számára.