Loyola de Palacio szerint az Európai Unióban jelenleg több mint 80 féle különböző jogosítvány él egymás mellett, és ez a rendszer átláthatatlan. Mindenütt eltérő az okmányok lejárati ideje, mások a gépjárműkategóriák, s mindez lehetőséget teremt a jogosítványokkal való visszaélésre, csalásra.
Ezt lehetne megelőzni az egységes európai jogosítvány bevezetésével. A közlekedési biztos egyben javasolta, hogy a fiatalok esetében az illető kora alapján engedélyezzék a különböző teljesítményű motorok használatát: azaz a fiatalok csak bizonyos életkor betöltése után vezethetnének egyre nagyobb űrméretű motorral rendelkező autókat. Az Európai Bizottság a javaslatok közül ez utóbbit már jóvá is hagyta, s azt is támogatja, hogy biztonságosabbá tegyék a jogosítványokat azzal, hogy mindenhol műanyag kártya váltsa fel a gyakran papír alapú jogosítványokat.
Emellett a testület azt javasolta, hogy a segédmotoros kerékpárok vezetését is kössék jogosítvány birtoklásához. Az érintetteknek mindenütt kötelező lenne az elméleti vizsga, azt pedig, hogy gyakorlati vizsgára is kötelezik-e őket, minden egyes ország hatóságai saját maguk dönthetnék el.