Árpád
3 °C
12 °C

Jól pályázunk az uniós pénzekre

2004.09.16. 08:24
Három közlekedési és öt környezetvédelmi projektet készített Magyarország az Európai Unió kohéziós alapjából 2004-2006 között igényelhető támogatások lekötésére. Ezeket a beruházási javaslatokat azóta már Brüsszelben tanulmányozzák, s várhatóan az év végéig megszületik róluk a döntés. Ha az EU illetékesei valamennyi projektet jóváhagyják, úgy e nyolccal 2006 végéig biztosított a kohéziós támogatások felhasználása.
A tét 825 millió "kohéziós" euró (azaz több mint 207 milliárd forint) hatékony elköltése, amiből 409 millió euró jut a közeledés és 416 millió a környezetvédelem fejlesztésére. Mindegyik projekt esetében fontos tehát a jóváhagyó döntés az Európai Unió részéről, mert csak így biztosítható a Magyarország számára rendelkezésre álló keret felhasználása 2006 végéig - szögezte le Uszta József, a Nemzeti Fejlesztési Hivatal (NFH) illetékes főosztályvezetője.

Több forrás

Hasznosítói rangsor
1. Szlovénia
2. Szlovákia
3. Magyarország
4. Észtország
5. Lettország
6. Litvánia
7. Csehország
8. Lengyelország
A leszerződésre váró pénznél figyelni kell továbbá az 2004. május elsejéig érvényben volt előcsatlakozási (kohéziós) ISPA-program megmaradt keretének felhasználására is, ami a közlekedésnél 141 millió, a környezetvédelemnél pedig 147 millió euró. Bizakodásra ad okot, hogy a közösségi források felhasználásában az EU nyolc új kelet-közép-európai tagja között Magyarország kifejezetten jól teljesít: Szlovénia és Szlovákia után az előkelő harmadik helyen áll a kifizetések és a szerződéskötések arányát tekintve.

Az EU illetékesei eddig a budapesti központi szennyvíztisztító telep és az M0-s körgyűrű keleti szektorának megépítése, továbbá a polgári légi közlekedés fejlesztését szolgáló radarrendszer ügyében fejezték be a projektfelmérést. Ugyanennek a munkának az első szakasza most zajlik a Zalaegerszeg és térsége, illetve a Veszprém és térsége szennyvíz-elvezetési és -kezelési projekt, valamint a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei hulladékgazdálkodási program esetében.

Radarrendszer

Uszta József arra számít, hogy Brüsszel részéről az év végéig lezárul ez az értékelési folyamat. Vagyis megtörténik a Budapest-Cegléd-Szolnok- Lökösháza vasútvonal rehabilitációjára, az észak-alföldi ré-gió ivóvízminőség-javítására vonatkozó projektek átfogó elemzése is.

A három közlekedési projekt közül a radarrendszer fejlesztése hozzájárul az egységes európai égbolt (a légiforgalmi irányítási rendszerek és eljárások európai összehangolása és integrációja) megteremtéséhez és növeli a polgári légi közlekedés biztonságát. Az M0-s körgyűrű keleti szektora megépítésével Budapest belterületén csökken a tranzitforgalom.

Csöndesebb lesz

Fontos még, hogy mérséklődik a zajterhelés és a gépjárművek károsanyag-kibocsátása, s lakhatóbbá válik a környezet. A Budapest-Cegléd- Szolnok-Lökösháza vasútvonal rehabilitációjával csökken az utazási idő, nő a környezetbarát vasúti közlekedés versenyképessége.

A környezetvédelmi projektek hozzájárulnak a csatlakozási tárgyalásokon vállalt derogációs kötelezettségeink teljesítéséhez és környezeti értékeink megóvásához - hangsúlyozta a továbbiakban az NFH főosztályvezetője. Elmondta, hogy például a Veszprém projekt a Balaton-felvidéki nyílt karszt- és az ivóvízbázis, valamint a Balaton vízvédelmét szolgálja.

Az észak-alföldi régió ivóvízminőségét javító projekt főként az arzén, továbbá a vas, mangán, nitrit által okozott káros élettani hatások kiküszöbölését célozza. A Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei projekt keretében pedig eltűnik csaknem kétszáz korszerűtlen hulladéklerakó.