Miklós
-7 °C
2 °C

Jól pályázunk az uniós pénzekre

2004.09.16. 08:24
Három közlekedési és öt környezetvédelmi projektet készített Magyarország az Európai Unió kohéziós alapjából 2004-2006 között igényelhető támogatások lekötésére. Ezeket a beruházási javaslatokat azóta már Brüsszelben tanulmányozzák, s várhatóan az év végéig megszületik róluk a döntés. Ha az EU illetékesei valamennyi projektet jóváhagyják, úgy e nyolccal 2006 végéig biztosított a kohéziós támogatások felhasználása.
A tét 825 millió "kohéziós" euró (azaz több mint 207 milliárd forint) hatékony elköltése, amiből 409 millió euró jut a közeledés és 416 millió a környezetvédelem fejlesztésére. Mindegyik projekt esetében fontos tehát a jóváhagyó döntés az Európai Unió részéről, mert csak így biztosítható a Magyarország számára rendelkezésre álló keret felhasználása 2006 végéig - szögezte le Uszta József, a Nemzeti Fejlesztési Hivatal (NFH) illetékes főosztályvezetője.

Több forrás

Hasznosítói rangsor
1. Szlovénia
2. Szlovákia
3. Magyarország
4. Észtország
5. Lettország
6. Litvánia
7. Csehország
8. Lengyelország
A leszerződésre váró pénznél figyelni kell továbbá az 2004. május elsejéig érvényben volt előcsatlakozási (kohéziós) ISPA-program megmaradt keretének felhasználására is, ami a közlekedésnél 141 millió, a környezetvédelemnél pedig 147 millió euró. Bizakodásra ad okot, hogy a közösségi források felhasználásában az EU nyolc új kelet-közép-európai tagja között Magyarország kifejezetten jól teljesít: Szlovénia és Szlovákia után az előkelő harmadik helyen áll a kifizetések és a szerződéskötések arányát tekintve.

Az EU illetékesei eddig a budapesti központi szennyvíztisztító telep és az M0-s körgyűrű keleti szektorának megépítése, továbbá a polgári légi közlekedés fejlesztését szolgáló radarrendszer ügyében fejezték be a projektfelmérést. Ugyanennek a munkának az első szakasza most zajlik a Zalaegerszeg és térsége, illetve a Veszprém és térsége szennyvíz-elvezetési és -kezelési projekt, valamint a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei hulladékgazdálkodási program esetében.

Radarrendszer

Uszta József arra számít, hogy Brüsszel részéről az év végéig lezárul ez az értékelési folyamat. Vagyis megtörténik a Budapest-Cegléd-Szolnok- Lökösháza vasútvonal rehabilitációjára, az észak-alföldi ré-gió ivóvízminőség-javítására vonatkozó projektek átfogó elemzése is.

A három közlekedési projekt közül a radarrendszer fejlesztése hozzájárul az egységes európai égbolt (a légiforgalmi irányítási rendszerek és eljárások európai összehangolása és integrációja) megteremtéséhez és növeli a polgári légi közlekedés biztonságát. Az M0-s körgyűrű keleti szektora megépítésével Budapest belterületén csökken a tranzitforgalom.

Csöndesebb lesz

Fontos még, hogy mérséklődik a zajterhelés és a gépjárművek károsanyag-kibocsátása, s lakhatóbbá válik a környezet. A Budapest-Cegléd- Szolnok-Lökösháza vasútvonal rehabilitációjával csökken az utazási idő, nő a környezetbarát vasúti közlekedés versenyképessége.

A környezetvédelmi projektek hozzájárulnak a csatlakozási tárgyalásokon vállalt derogációs kötelezettségeink teljesítéséhez és környezeti értékeink megóvásához - hangsúlyozta a továbbiakban az NFH főosztályvezetője. Elmondta, hogy például a Veszprém projekt a Balaton-felvidéki nyílt karszt- és az ivóvízbázis, valamint a Balaton vízvédelmét szolgálja.

Az észak-alföldi régió ivóvízminőségét javító projekt főként az arzén, továbbá a vas, mangán, nitrit által okozott káros élettani hatások kiküszöbölését célozza. A Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei projekt keretében pedig eltűnik csaknem kétszáz korszerűtlen hulladéklerakó.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.

US Virgin Islands

Sosem láttál még ilyen gyönyörű helyet!