A tagállamok kereskedelmi illetékesei pénteken tárgyaltak először a címkéről Brüsszelben. Az Index úgy tudja, hogy a javaslatot nem fogadták túlzott lelkesedéssel. A legtöbb tagállam szerint a címkének nem volna sok haszna, már csak azért sem, mert az európaiak jelentős része nem is tudja pontosan, hogy ki tagja az EU-nak és ki nem.
Wally Olins, a Saffron nemzetközi márkakonzultáns cég vezetője nemrég azt mondta a Financial Timesnak, hogy szerinte azért kár erőltetni a közös címkét, mert az EU-nak, mint egésznek, nincsen igazi márkaértéke, ahogy Németországnak, Angliának vagy Olaszországnak. "Európa azt jelenti: kisebb, minőségibb, drágább. Azt jelenti, elit, luxustermék. De az EU? Az EU abszolút semmit nem jelent." Ráadásul szakértők szerint egy ilyen címke eredetiségét nem is nagyon lehet ellenőrizni.
A címke ellen szól az is - és ezen a ponton a tagállamok nagy része egyetért az ipari lobbival -, hogy pluszkiadást jelentene a gyártóknak. Az EU-s címke ugyanis nem helyettesítené a "Made in Hungary" vagy a "Made in England" címkét, hanem mellette szerepelne, és így extra költséggel jár pénzben, időben és adminisztrációban. Ezt egyébként az Európai Bizottság is elismerte, amikor a tagállamok elé terjesztette a javaslatot.
Diplomaták szerint a címkét a tagországok közül csak egy "divatszakmában érdekelt déli állam" támogatta - ebben az Index ipari és kereskedelmi elemzői Olaszországot vélték felismerni. Az ágazatok közül a textilipar támogatja a címke bevezetését, az európai export támogatása, "láthatóbbá" tétele miatt.
Az egyeztetések még folytatódnak a jövő héten a tagállamok közt, de ha az első körben ekkora ellenkezés van, az általában azt jelenti, hogy a javaslatnak ebben formájában nincs jövője.