Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Csatát vesztett a Ryanair az Európai Bizottsággal szemben

Az Európai Bizottság kedden úgy döntött, hogy a belgiumi Charleroi repülőtér üzemeltetője által a Ryanair ír légitársaságnak juttatott kedvezmények illegális, versenytorzító állami támogatásnak minősülnek, és utasította a fapados légitársaságot, hogy fizesse vissza egy részüket.
A brüsszeli döntés, amely sokak szerint alapvetően befolyásolhatja a fapados légiközlekedés jövőjét, a regionális kormányzat által a Ryanairnek nyújtott, összesen 15 millió eurónyi támogatás körülbelül 70-75 százalékát rendben lévőnek találta, a többit azonban vissza kell fizetni.

Michael O'Leary, a Ryainar nagyhangú ír főnöke szerint az Európai Bizottság, az Unió legfőbb versenyhatóságának döntése katasztrofális következményekkel járhat az iparág számára, amely az elmúlt években drasztikus árcsökkenést ért el a légiközlekedésben és életet vitt a korábban elhagyatott vidéki repülőterekbe. Az olcsó regionális repülőterek használata az egyik oka annak, hogy a Ryanair olyan alacsonyan tudja tartani jegyárait.

De az Európai Bizottság kedden azt mondta, hogy számításaik szerint a mostani döntés, ami konkrétan a Brüsszeltől 40 km-re délre lévő Charleroi repülőteret érinti, legfeljebb 3-4 euróval viheti fel az ottani Ryanair-járatok jegyárait. Az nem derült ki pontosan, hogy mennyit kell az ír cégnek visszafizetni: az illegális támogatás legfeljebb négymillió euró volt, de a Bizottság azt mondta, hogy ebből levonható az a pluszjövedelem, amit a Charleroi repülőtér beszedett, amióta a Ryanair-járatok használják.

A Bizottság hangsúlyozza, hogy a döntés nem az olcsó légitársaságok ellen szól általában, sőt még csak nem is az állami támogatások ellen (amelyek normális körülmények között illegálisak az Európai Unióban), hanem a helyi hatóságok és a Ryanair közt megköttetett titkos szerződés ellen, ami diszkriminatív a többi légitársasággal szemben. "[A döntés] biztosítja, hogy a különböző vállalatok egyenlő körülmények közt versenyezzenek" - mondta Loyola de Palacio közlekedésügyi biztos.

Az egyelőre nem egyértelmű, hogy a döntés milyen hatással lehet az olcsó légitársaságok üzleti modelljére. Európában számos vidéki repülőtér és légitársaság között köttetett hasonló szerződés, de azok közül csak néhányat vizsgál az Európai Bizottság. De Palacio azt mondta, hogy nem fogják valamennyi esetet külön-külön megvizsgálni, csak akkor, ha konkrét panasz érkezik. Az viszont elképzelhető, hogy a Bizottság újabb irányelveket fektet le ezzel kapcsolatban.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Egzotikus élmények!

Amiről eddig álmodni sem mert. Luxus nyaralás, a világ legcsodálatosabb tengerpartjain.