További EU cikkek
Vétó a bővítésre?
A Népszabadság beszámolója szerint hivatalosan a parlament túlterheltségével indokolják a késlekedést. Jörg Haider azonban nem habozot kijelenteni, hogy ha nincs tranzitegyezmény, nincs bővítés. A napilap értékelése szerint azonban a zsarolásnak ez az eszköze nem lehet eredményes, mert bár az ügyben már sokféle fenyegetés hangzott el, ezeket egyszer sem váltották be, és az ország nem engedhet meg magának egy ilyen "partizánakciót".
Ausztria már az unióba való 1995-ös belépése óta keményen küzd azért, hogy korlátozhassa az alpok hágóinak a kamionforgalom miatti túlterheltségét és az ezzel járó környezetszennyezést. Az akkor elfogadott tranzitegyezmény egy ökopont-rendszert állított fel, amely 0-tól 4-ig osztályozta a tehergépjárműveket károsanyag-kibocsátásuk szerint. Az Európai Bizottság minden évben egy keretet állított fel az egyes országok számára ökopontokból, amelyekből a rosszabb besorolású járművek többet fogyasztottak el. A teherforgalom abszolút felső határát pedig évi 1,61 millió járműben korlátozták.
Egyedül az unió ellen
Az egyezmény miatt az osztrákok folyamatos küzdelmet folytattak a többi tagállammal az éves keretszámok miatt, amelyben fokozatosan elszigetelődtek mostanra egyedül maradtak az unióval szemben - írja a Népszabadság. Az eredeti tranzitegyezmény idén év végén jár le, és ez után fokozatosan le kellene építeni a korlátozást. Amikor az egyezmény meghosszabbítása került szóba, Ausztria egyszer sem volt hajlandó elfogadni a korlátozások enyhítését. Tavaly az Európai Bizottság hajlandó lett volna a hosszabbításra, de csak a két legszennyezőbb kategóriában tartotta volna fenn a pontrendszert, amit az Európai Parlament elvetett. A vita azóta is tart a két testület között, és ha december 18-ig nem születik megegyezés, év végével megszűnik az egyezmény hatálya.
Levámolják a forgalmat
Utolsó kétségbeesett próbálkozásként a leginkább érintett tartomány, Tirol helyezett kilátásba helyi forgalomkorlátozást, de nem valószínű, hogy ezt az unió elfogadja. Újabb konfliktus forrása lesz a januártól életbe lépő elektronikus útadó, amitől ugyan a forgalom csökkenését nem várják, de jelentősen megdrágítja majd az áruszállítást: a tehergépjárművek után ugyanis sülytól függően 12-27 eurócentet kell majd fizetni kilométerenként.
Brüsszel viszont szeretné felülvizsgálni a számítás alapjául szolgáló tételeket, hogy eldöntse, jogos-e a megállapított összeg, Ausztria viszont aligha mond le majd könnyedén a 250-260 millió euróra becsült éves bevételről.