A fuvarozók dolga is könnyebb lesz annyival, hogy vámellenőrzés már nem lesz a határon, de a járműbe utazók okmányait változatlanul ellenőrzik, csakúgy, mint a járművet és rakományát.
Két év átmenet
Az útlevelünket pedig azért nem nélkülözhetjük 2006-ig, mert a schengeni megállapodáshoz ugyan csatlakozuk 2004 május elsejével, de annak megvalósítása a Népszabadság értékelése szerint még körülbelül másfél-két évet vesz igénybe.
A csatlakozás után Magyarországnak kell jeleznie, hogy teljesítette a schengeni követelményeket, amit egy vizsgálati procedúra követ. Először az EU kérdéseket tesz fel, a válaszokat értékelik, majd szakértőket küldenek, akik az utolsó részletig ellenőrzik az egyezmény gyakorlati végrehajtását. A vizsgálat után ajánlást terjesztenek be a Miniszterek Tanácsa elé, és ez a testület mondja ki a végső szót.
Technikai nehézségek
Lassan halad schengeni információs rendszer (SIS) bővítése is. Ez a számítógépes hálózat teszi lehetővé a határok nélküli Európa működtetését azzal, hogy egységes információs szolgáltatást biztosít az uniós határellenőrző és bűnüldöző szerveknek. Most a SIS-1 tárol adatokat például a körözött személyekről és lopott autókról. A napilap információi szerint a kibővitett rendszer, a SIS-2 leghamarabb 2005-re készül készül el, próbaüzemét pedig 2006-ban lehet elkezdni. Az új rendszer használatba vétele csak a nyári vagy téli időszámításra való átállás időpontjában lehetséges, így erre 2006 októberében vagy 2007 márciusában kerülhet sor.