Mennyit ihat, aki Európában autózik?

GettyImages-512008262
2017.08.03. 06:43 Módosítva: 2017-08-03 06:43:39
Kihez fordulhatunk, ha úgy járunk, mint a nemrég Pozsonyban hagyott Ryanair-utasok? Az EU telefonos applikációval segít.

Kiszakadva érkezett meg a bőröndje a reptérre, és nem tudja, mit tegyen? Azon gondolkodik, melyik a legtutibb vizű strand a környéken? Esetleg bajba került egy egzotikus országban, ahol nincs magyar nagykövetség? Egyet se féljen, az Európai Unió jó cserkészként ott segít, ahol tud! Összeszedtünk néhány tippet ahhoz, hogyan üdülhessen a legkényelmesebben az EU-ban.

Ha külföldre megyünk, a legtöbben amúgy is maradunk az uniós határokon belül. Csak tíz százaléknyi magyar merészkedik messzebbre az Eurostat adatai szerint, bár leginkább, 57 százaléknyian a hazai turizmust választjuk (már ha megengedhetjük magunknak, hogy utazzunk).

Utasjogok a zsebünkben

Az EU-n kívül is segít az EU

Kevesen tudják, de ha egy olyan országban szorulunk segítségre, ahol nincs magyar nagykövetség, bármelyik másik tagállam képviseletéhez fordulhatunk.

Ha nem autóval megy, indulás előtt érdemes letölteni az EU utasjogi applikációját telefonra vagy tabletre. Így akár internetkapcsolat nélkül is egyből meg lehet nézni magyarul, mit tehetünk, ha például törlik a hajójáratunkat, késik a távolsági buszunk vagy a repülőről sérülten szedik le a poggyászunkat. Tapasztalatból mondom, hogy alaposan bele tud barmolni egy nagy nehezen összehozott nyaralásba, ha kezdésnek a fapados járatról úgy-ahogy összecelluxozva érkezik az épen feladott, de azóta szétszakadt bőrönd, és fogalmatlanul állunk felette, hogy mit tegyünk.

Az app elsőre kicsit sokat gondolkodik, elinduljon-e vagy sem (valószínűleg a később felsorolt appokhoz hasonlóan kiegészítő adatokat töltött le, ezért érdemes lehet otthon, wifivel előre kipróbálni). Utána windowsos telefonról és androidos tabletről kipróbálva is átláthatóan rendezve, offline meg lehetett vele nézni, mikor milyen feltételekkel mihez van jogunk, például egy repülőjárat késésekor hány óra után mekkora kártérítés illet meg minket.

Ha akarjuk, helyettünk is elintézik

Egy ilyen appal felvértezve mindjárt könnyebb lehet meggyőzni egy akadékoskodó ügyfélszolgálatost az igazunkról. Akár nyelvet is válthatunk, ha valaki olyannal vitatkozunk, akivel nem beszélünk közös nyelvet. Ha be van kapcsolva a roaming (ami június közepe óta felár nélküli az EU-ban), elolvashatjuk azokat a kapcsolódó EU-s jogszabályokat is, amelyeknek köszönhetően ugyanazok a jogok illetnek meg minket minden tagállamban.

Olyan esetet nem részletez külön az alkalmazás, mint ami a budapesti Ryanair-járat Pozsonyban hagyott utasaival történt, de abban segít, hogy hol érdeklődhetünk. Például fordulhatunk a Europe Direct tájékoztatási irodákhoz. Egy listát is elérhetünk arról, melyik országban melyik nemzeti hatóságnál lehet panaszt tenni. Az alkalmazás ugyan külön nem említi, de ha megsértették az uniós jogainkat és nem akarunk magunk bajlódni az üggyel, akkor ott a Solvit, ami önállóan elintéz mindent.

Megkóstolhatja-e az autós az ingyen kínált rakit?

Balesetnél a 112-t kell hívni

Ha baj van, nem kell tudnunk, mi a helyi 104/105/107. Elég az egységes ingyenes EU-s segélyhívót, a 112-t hívni. A diszépcsereknek elvileg angolul és franciául is tudniuk kell válaszolni (erre azért nem feltétlenül vennénk mérget). Ők értesítik nekünk a mentőket, rendőröket és/vagy tűzoltókat, ha kell.

Hamarosan már nem is kell külön telefonálni autóbalesetnél. 2018 áprilisa után az új típusokba automatikus rendszert építenek be, ami súlyos balesetnél magától jelez a 112-re.

Az autósok se maradnak telefonos app nélkül. Ha le lett volna töltve, nem maradtam volna szégyenben, amikor Görögországban autózva egy ebéd végén ingyen rakit (törkölypálinkát) tettek az asztalra. Egy picit megkóstolhattam volna, mert literenként fél grammnyi alkohol lehet a vérünkben. Azt is csak utólag tudtam meg, hogy – legalábbis az app szerint – tűzoltó készülék is kötelező az autóba.

Az alkalmazásba játékokat is építettek, úgyhogy ha nagyon kifogytunk az ötletekből, az unatkozó gyerekeket is le lehet kötni a hátsó ülésen. Már ha egy fikarcnyit is érdekli őket például az, hogy lehet-e vagy kell-e kihangosítót használni Hollandiában, kell-e sisak egy görög traktorosnak vagy mennyit ihat egy román autós járőr.

A szabályokat azért sem árt tudni, mert egy ideje már nem ússzuk meg büntetés nélkül, ha egy másik tagállamban megszegtük ezeket. 2015 óta a hatóságok kiadják egymásnak azoknak az adatait, akiket például gyorshajtáson vagy ittas vezetésen kapnak.

Ha az EU-ba utazik, igényeljen ilyen kártyát!

Egy appal azt is meg lehet tudni, melyik országban mire jó az uniós egészségbiztosítási kártya. Ha az EU-ba megyünk, utazás előtt érdemes igényelni az „uniós TAJ-kártyát” (kormányablakoknál lehet ingyen igényelni). Így szükség esetén nem kell fizetnünk az olyan ellátásért, amilyenért az adott ország lakóinak sem kell. Amiért viszont pénzt kell kiadniuk, azért nekünk is. Hogy pontosan miért, azt az alkalmazással nézhetjük meg.

Milyen a víz?

Az Európai Unió a strandok vízminőségét egy összeurópai rendszerben értékeli. Magyarország nem igazán hasított a felmérésben, de az interaktív térképet megnézve látszik, hogy a bányatavak húzták le az átlagot. A Balaton például szinte mindenhol kiváló.

Kép: Európai Bizottság

A legtutibb strandok kék zászlót szerezhetnek. A programot az EU-n kívülre is kiterjesztették, de a szigorú szabályok talán túl kemények. Két éve több dán strand adta vissza a minősítést, mert elegük lett abból, hogy például nem fürödhetnek kutyák a vízben.

A kutyáknak és macskáknak kell útlevél

Apropó, kutyák: lehet, hogy a schengeni övezeten belül nekünk nem kell útlevél (csak személyi), de a kutyáknak, macskáknak és görényeknek igen. Ezzel lehet igazolni az oltásaikat. Az irat jelentéktelen hülyeségnek tűnhet, de olyannyira nem az, hogy még a brexit-tárgyalásokon is előkerül, megegyezés nélkül negyedmillió kisállat bezárásától félnek.

Kitoltak a Horvátországban nyaralókkal

Ha Horvátországba vagy Romániába megy, érdemes a tavalyinál nagyobb sorokkal számolni a határon. Idén bevezették, hogy szisztematikusan ellenőrizni kell minden be- és kilépő adatait. A kormány annak ellenére kezdett emiatt brüsszelezni és agyrémezni, hogy az intézkedést a tagállami vezetők egyhangúlag kérték és minden kormány megszavazta. Ha nagy a torlódás, fel lehet függeszteni az intézkedést, amire már többször volt is példa.

Szóljon hozzá az EUrologus Facebook-oldalán !