Pandora, Gabriella
7 °C
14 °C

Már a britek is vizsgálják a Szaddámmal bizniszelő képviselőt

2006.01.25. 14:29
George Galloway, az egyre több bizonyíték szerint Szaddámmal bizniszelő Irak-barát brit képviselő teljes izolációban tölti idejét a Big Brother Hírességek valóságshowban. Eközben már brit hatóságok is vizsgálják gyanús ügyleteit. A botrányt kirobbantó napilap viszont elbukta perét, 150 000 font kártérítés mellett 1,2 millió font perköltséget is fizethet.

Nagy-Britanniában is vizsgálat indult George Galloway, a Munkáspártból kirúgott Irak-barát brit parlamenti képviselő ellen. Egyre több a bizonyíték ugyanis arra, hogy a skóciai képviselő legalább félmillió dollár kenőpénzt kapott Szaddám Huszein iraki diktatúrájától.

Ezernyi bizonyíték

A Guardian értesülései szerint a Komoly Csalások Hivatala (tényleg így hívják: Serius Fraud Office, SFO) négy munkatársa a napokban dokumentumok ezreivel tért haza, amik az ENSZ Olajat élelemért segélyprogramjával kapcsolatos visszaélések brit érintettjeiről, töbek között Gallowayről szólnak.

Az ügyben az amerikai szenátus vizsgálóbizottsága mellett egy független nemzetközi vizsgálócsoport, a főként az ENSZ vezetőinek érintettségét vizsgáló Voelcker-bizottság is kutakodott. A szenátusi bizottság banki kimutatásokkal bizonyította, hogy Galloway Irakot támogató alapítványa, a Mariam Appeal 350 000 dollárt, Galloway immár külön élő felesége, az iraki származású Amineh Abu Zayyad 150 000 dollárt kapott Favaz Zureikattól, aki a bizottság szerint Galloway ügynöke volt.

A Guardian értesülései szerint az SFO munkatársai hamarosan összeállítják jelentésüket, ami alapján vizsgálat indulhat a parlamenti képviselő ellen.

Bulvárpolitikus

Galloway ezekről a fejleményekről semmit sem tud, mivel ő az egyik szereplője a Chanel 4 műsorán futó Big Brother Hírességek valóságshownak. A műsor szereplői semmilyen kapcsolatot nem tarthatnak fenn a külvilággal, az adás producerei a Guardiannak sem engedték meg, hogy nyilatkoztassák a képviselőt. A lap úgy tudja, hogy a képviselőt záros határidőn belül kiejthetik a showból, hogy megkezdődhessen ellene a vizsgálat.

Galloway eddig kitartóan tagadta, hogy pénzt kapott volna Huszein diktatúrájától. "Soha az életben nem láttam olajoshordót, soha nem kereskedtem olajjal, ahogy a nevemben sem üzletelt senki" - állította korábban.

A botrány kirobbantóját kártérítésre kötelezték

Kitartó tagadása eddig két bírósági győzelmet hozott neki az ügyet elsőként kirobbantó Daily Telegraph ellen. A konzervatív napilap - Nagy-Britannia legolvasottabb politikai lapja - éppen szerdán bukta el fellebbezését az első fokon a lapot Gallowaynek 150 000 font (54 millió forint) kártérítés és a per 1,2 millió fontos (435 millió forint) összköltségének megfizetésére kötelező ítélete ellen.

A Telegraph bagdadi tudósítója 2003 májusában a bagdadi olajipari minisztériumban talált Galloway lefizetésére utaló iratokat. A bíróság megállapítása szerint a lap egyoldalúan mutatta be a tényeket és nem adott teret a képviselő reakciójának.

A Telegraph utolsó lehetőségét is kihasználva a brit felsőház elé viszi ügyét. Amennyiben a lordok a lapnak adnak igazat, Galloway nem csak a kártérítéstől esik el, de parlamenti vizsgálat elé is állhat. A képviselőház etikai bizottsága ugyanis a Telegraph elleni per idejére függesztette fel Galloway olajbiznisze ügyében folytatott vizsgálatát.

Ha a lordok elvetik a Telegraph fellebbezését, a lap - amit nem csalás, csak egyoldalú beszámoló miatt ítéltek el - tizennégy napon belül köteles kifizetni az összesen 1,35 millió fontos (csaknem félmilliárd forintos) költségeket.