Ambrus
-7 °C
3 °C

Felfüggesztették George Galloway brit képviselőt

2003.05.06. 23:28
A kormányzó brit Munkáspárt felfüggesztette egy veterán alsóházi képviselő jogait. George Galloway az utóbbi évek legnagyobb belpolitikai botrányát kavarta az iraki háborúval kapcsolatos kijelentéseivel.
George Gallowayt, a Labour balszélének saját pártjában és kormányában is rendkívül népszerűtlen tagját hivatalosan azért függesztették fel, mert még a háború előtt az Abu Dzabi-i tv-nek nyilatkozva "prédára vadászó farkasoknak" minősítette George Bush amerikai elnököt és Tony Blair brit kormányfőt, és gyakorlatilag az Irakban felvonult brit és amerikai erők elleni katonai fellépésre hívta fel az arab államokat.

Egy másik nyilatkozatában felszólította a Perzsa-öbölbe vezényelt brit katonákat, hogy ne engedelmeskedjenek "törvényellenes parancsoknak". Ráadásul - egyes sajtóértesülések szerint - hatalmas összegeket fogadott el Szaddám Huszein volt iraki elnök rezsimjétől.

A "törvényellenes parancsokra" utaló kijelentéséért a konzervatív ellenzék egy ideig fontolgatta, hogy Galloway ellen árulás címén büntető eljárást kezdeményez. Galloway kedden "teljesen igazságtalannak" nevezte a Munkáspárt felfüggesztő határozatát, és kijelentette: a döntéssel a Labour vezetése azt a pert akarja ellehetetleníteni, amelyet ő indított a The Daily Telegraph ellen.

A tekintélyes brit konzervatív napilap szolgáltatta a muníciót a Galloway körül kipattant újabb botrányhoz. A lap iraki titkosszolgálati iratokra hivatkozva április végén azt írta, hogy a Huszein-rezsimhez fűződő baráti kapcsolatairól közismert Galloway korábban évente legalább 375 ezer fontot (130 millió forintot) kasszírozott a bagdadi kormánnyal nyélbe ütött illegális iraki olajügyletekből.

A képviselő azonnal cáfolt, és megkezdte a rágalmazási per jogi előkészítését az újság ellen. Galloway a felfüggesztő határozat előtti napon, egy liverpooli gyűlésen alig burkoltan azzal vádolta a legnagyobb brit jobboldali lapot, hogy az zsidó befolyás alatt cselekszik, mondván: a The Daily Telegraph "a legjobboldalibb, a leginkább Saron- és Izrael-párti lap" Nagy-Britanniában. Hozzátette: ez nem csoda, hiszen a kiadó igazgatótanácsában Richard Perle (a Pentagon egykori vezető tanácsadója) és Henry Kissinger (volt amerikai külügyminiszter és nemzetbiztonsági főtanácsadó) is helyet foglal.