Új módszerrel a gépeltérítéses terrorakciók ellen
Az amerikai újítás abból áll, hogy ezeket az információkat folyamatosan megkapja a repülő számítógéprendszere, s összehasonlítja azokkal az adatokkal, amelyeket előzetesen beletápláltak a "tiltott övezetekről" (ilyen lehet mondjuk a Fehér Ház és környéke, vagy egy atomerőmű, de akár egy-egy teljes nagyváros is). Ha a gép egy ilyen tiltott övezet határához közeledik, a számítógép nem hagyja, hogy tovább folytassa útját: előbb hangjelzéssel figyelmezteti a pilótát, de ha az nem téríti el a gépet, a számítógép automatikusan átveszi a repülő irányítását, s módosítja az útvonalat.
A La Derniere Heure című belga lap pénteki száma szerint az amerikai tudósok már ki is próbálták ezt a módszert, s az működött: a repülőgépet a pilóta nem tudta egy alkalmilag "tiltott övezetté" minősített hegy felé vezetni.
Újabb veszélyforrások
Azt azonban még nem tudni, az amerikai kormány engedélyezné-e egy ilyen rendszer működtetését. Egyes szakértők félnek az emberek biztonságát a számítógépekre bízni, mások attól tartanak, hogy egy ilyen lépés nyomán a terroristák, illetve a számítógép-kalózok a műholdas helymeghatározó rendszer adatait próbálják majd meghamisítani, s végül azt is el kellene dönteni, hogy ki fedezi az új berendezések költségeit.
Az amerikai légitársaságok ugyanis - mint a lap emlékeztet - az elmúlt évek fejleményei, így a terrorizmus, a nemzetközi turizmus visszaesése és az iraki háború nyomán igencsak rossz anyagi helyzetben vannak.