Jenő
3 °C
8 °C

Lengyelország: négy páncélos és a Gripen?

2002.11.14. 13:14
December végéig kell döntenie a lengyel kormánynak arról, hogy haderejének elavult szovjet légiflottáját milyen típusú modern gépekre cseréli le. A választék: F-16; Gripen; Mirage 200-5.
A lengyelek másfél hónapon belül döntenek arról, hogy mely cégre bízzák elavult, szovjet gépekből álló légiflottájuk modernizálását. A 3,5 milliárd eurós (858 milliárd forint) szerződésért hárman versengenek: az amerikai Lockheed Martin Corp (F-16-osokkal), a svéd-brit konzorcium, a Saab AB és BAE Systems PLC (JAS-39 Gripen ajánlattal) és a francia Dassault Industrie (Mirage 2000-5 gépekkel).

Árajánlatok 10 százalékos különbségen belül

A pályázatok felbontása után Janusz Zemke, a lengyel védelmi miniszter helyettese bejelentette: tíz százalékos az eltérés az árajánlatok között. Különbségek vannak a fizetési feltételekben és a járulékos ígéretekben, s ez döntően befolyásolja majd a kormány határozatát. A kormánynak december végére mindenképpen döntenie kell az ügyben, a nyertessel pedig 2003 első felében kötnek szerződést.

A lengyel jogszabályok szerint a tender győztesének a vételár egészét Lengyelországban kell elköltenie. Lengyelország döntését a pályázatok konkrét tartalma mellett nagymértékben befolyásolhatja az, hogy Magyarország és Csehország a svéd Gripenek vásárlása illetve bérlése mellett döntött. A cseh kormány 24 Gripen vásárlásáról határozott (1,8 milliárd dolláros a rendelés), a magyar vezetés viszont 14 gép 10 éves bérlése mellett foglalt állást.

Magyarország a cseregépet máris cserélné

Október végi lapértesülések szerint a kormányváltás után a magyar honvédelmi tárca megvizsgálta a gépbérlet ügyét, s kezdeményezte a bérlésre kiválasztott Gripenek kicserélését a svéd gyártó korszerűbb típusára. A szándék tényét a katonai vezetés megerősítette, s azzal magyarázta, hogy a következő években egészen más harcászati képességekkel kell rendelkeznie egy NATO-ország légierejének, mint azt a korábbi döntésnél tervezték. Szeretnék például elérni, hogy a repülőgépek utántölthetőek legyenek, illetve képesnek kell lenniük a földi célok elleni, éjszakai viszonyok közötti akciók nagy pontosságú végrehajtására.

A svédek is változtatnának

Nem hivatalos értesülések szerint a tervezett, 108 milliárd dolláros bérleti díj a típusmódosítás miatt akár 35 százalékkal is növekedhet. A svédek ezen felül várhatóan kihasználják majd a kondíciók újratárgyalását arra, hogy csökkentsék a megállapodásban szereplő 110 százalékos magyarországi ellentételezés mértékét, illetve hogy a "keretbe" korábbi, a géptendertől függetlenül elkezdett magyarországi beruházásokat is beszámíthassanak.

Az ügyben újabb fejlemények november végén várhatók.