Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Az amerikai tengeralattjáró tudott a halászhajóról

2001.02.21. 16:04
A legfrissebb információk szerint az amerikai Greeneville tengeralattjáró észlelte a japán halászhajó jelenlétét, mégis sor került a balesetre. A nyomozás már korábban kiderítette: civil utasok tartózkodtak a radarfülkében az ütközés pillanatában - tájékoztatott a BBC.
USS Greeneville
A szombat reggel történt tengeri balesetet vizsgáló amerikai nyomozóhivatal szerint a baleset előtt egy órával már radaron észlelte a Greeneville atommeghajtású tengeralattjáró a felette haladó japán hajót. Az ütközésre a fentiek ellenére azért kerülhetett sor, mert az irányítóteremben civil utasok akadályozták a haditengerészt munkája végzésében. Az előírások szerint a tengeralattjáró radarszobájában csak két szakember és egy felügyelő tartózkodhat, de később kiderült, hogy az egyikük gyakorlat gyanánt szolgált a Greeneville-en.

A tengeralattjáró hanglokátorának kezelője elmondta, őt és a hajó irányátását végző társait elvezényelték szolgálati helyükről. Az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal mostani nyilatkozatával elismerte, hogy személyi mulasztás történt

Az eset
Kilencen tűntek el a Csendes-óceánon Honolulu közelében, amikor az amerikai haditengerészet egyik atommeghajtású tengeralattjárója emelkedés közben összeütközött egy japán halászhajóval. A balesetben egy halászati iskola szakmai gyakorlatának résztvevőit szállító hajó süllyedt el, fedélzetén összesen 35-en utaztak. Az amerikai Greeneville tengeralattjáró nem sérült meg. Az eltűntek között négy diák, két tanár és három halász van.

Egyes vélemények szerint ennek közzététele további japán felháborodást provokálhat. Az amerikai haditengerészet szóvivője szerint a 16 civil vendég a tengeralattjárón ,,nem akadályozta a legénységet munkájuk végzésében". A kilenc eltűnt japán rokonai kétkedésüknek adtak hangot a szigetországban.

Megvizsgálják a haditengerészet szabályzatát

George Bush amerikai elnök az eset kapcsán utasítást adott a haditengerészet szabályzatának felülvizsgálatára, mely lehetővé teszi a civil jelenlétet a kötelék atommeghajtású tengeralattjáróin, akár egy esetleges hadgyakorlat alkalmával is.

Az NTSB (Országos Közlekedésbiztonsági Tanács) szóvivője kétségeinek adott hangot szerdán. Véleménye szerint érthetetlen, hogy ha egy tengeralattjáró észlel egy felette haladó hajót, akkor hogyan lehetséges az, hogy egy órával később azt gyakorlatilag kettéhasítja. Be kell bizonyítani, hogy a hajót valóban észlelte a legénység. Ennek bizonyítottsága esetén meg kell vizsgálni: miért hitte mégis a Greeneville legénysége, hogy szabad az óceán felettük, mikor végrehajtotta a fatális emelkedést a mélyből.

A manőver előtt a tengeralattjáró - az előírásoknak megfelelően - felbocsátotta periszkópját

Szertenézett, s nem lelé

A manőver előtt a tengeralattjáró - az előírásoknak megfelelően - felbocsátotta periszkópját, amivel 360 fokban végigpásztázták az óceán felszínét. Ezt bejátszottak videón a hídra is. A hídon ennek ellenére nem észlelték a több mint húsz méter hosszú japán hajót. A később kihallgatott civilek egyike úgy emlékezett: látott egy hajót, de nem biztos benne, hogy az Ehime Maru volt az. A Greeneville ekkor átszakította a japán hajó törzsét, amely perceken belül elsüllyedt. A baleset idején nagyon rossz idő volt a Csendes-óceánon, esővel, viharral és villámlással.

Kiéleződhet a japán-amerikai viszony

Japán közölte az Egyesült Államokkal, hogy elvárja a bocsánatkérést az eset kapcsán. Japán továbbá nyomást gyakorol az amerikai oldalra, hogy az Egyesült Államok emelje ki az elsüllyesztett halászhajót. A baleset máris több incidens kiváltója volt. Japán északi szigetén, Okinawán több, ott állomásozó katonát ért atrocitás.