Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

Leváltották az al-Dzsazíra vezetőjét

MTI
2003.05.27. 14:27
Leváltották az al-Dzsazíra katari központú, arab nyelvű műholdas hírcsatorna főigazgatóját, mert állítólag együttműködött Szaddám Huszein megbuktatott iraki elnök titkosszolgálatával. Mohamed Dzsaszem al-Ali a csatorna beindítása, 1996 óta töltötte be az al-Dzsazíra főigazgatói tisztségét. A csatornát és személy szerint Alit azzal vádolta a nyugati média, hogy együttműködött a volt iraki rendszerrel. Az igazgató a vádak szerint még a háború kitörése előtt Bagdadban járt és találkozott Szaddám Huszeinnel is. Ugyancsak az iraki titkosszolgálattal való együttműködéssel vádolta az al-Dzsazírát a közelmúltban a bagdadi állami archívumban talált dokumentumokra hivatkozva Ahmed Csalabi, az Iraki Nemzeti Kongresszus vezetője. A Sunday Times május 11-i számában azt írta, hogy beszivárgott a katari csatorna munkatársai közé az iraki hírszerzés három tagja. Ali korábban tagadta Csalabi vádjait, kedden azonban az AFP nem tudta elérni őt.

Ibrahim Hilal, az al-Dzsazíra főszerkesztője a brit Channel 4-nak úgy nyilatkozott: kicsi a valószínűsége, hogy iraki ügynökök tevékenykedhettek a csatornán belül. De hozzátette: "Soha nem lehetünk biztosak abban, hogy egy szerkesztőségben dolgozó ember nem titkos ügynök." Az al-Dzsazíra komoly riválisa lett több nagy nemzetközi hírcsatornának, de adásai több arab kormányt is irritáltak. Az adó március 26-án bejelentette, hogy nézettsége 10 százalékkal emelkedett az iraki háború március 20-i kitörése óta - jegyzi meg a francia hírügynökség.