Natália
-3 °C
8 °C

Cenzúrázták a Putyint bíráló anyagot

MTI
2003.11.17. 12:58
Kivágtak az orosz NTV televízió hét végi hírelemző műsorából egy olyan tudósítást, amely közvetve Vlagyimir Putyin elnököt, valamint a sajtószabadság elfojtását célzó politikáját bírálta. Az orosz országos televíziók között a legfüggetlenebbként emlegetett csatorna szókimondó hírműsora, a Namednyi vasárnap este sugárzott volna egy riportot Jelena Tregubova újságíró új könyvéről, amely a késői Jelcin- és korai Putyin-éra kulisszatitkait tárja az olvasó elé.

A Kreml kubikosának meséi című kiadvány az októberi frankfurti könyvvásárra jelent meg, s a könyves esemény egyik szenzációja lett. A 30 éves Tregubova - aki az utóbbi években több neves orosz lapot tudósított a kremlbeli eseményekről - könnyed, bulváros stílusba csomagolt könyvében egyebek között azt a jelenséget igyekszik feltárni, hogy a fiatal és erős orosz elit, a médiamágnások és maguk az újságírók miért mentek olyan könnyen bele a sajtószabadság felszámolásába, s a kezdeti nagyra törő reformtervek után Oroszország miképpen jutott el egy önkényuralmi berendezkedés küszöbére.

Az NTV televízió három és fél perces anyagban számolt volna be a könyvről, de a csatorna vezetője vasárnap, nem sokkal a műsor sugárzása előtt kereken megtiltotta a riport bemutatását. Tregubova szerint egyértelmű a cenzúra, hiszen minden tévécsatorna állami ellenőrzés alatt áll. Nem is a betiltáson, hanem inkább azon lepődött meg, hogy egyáltalán elkészülhetett a riport.

Az NTV csatorna vezetője az Eho Moszkvi rádióban a tévénézők iránti tiszteletre hivatkozott; azzal indokolta az anyag kivágását a hírműsorból, hogy a mindig kiegyensúlyozott NTV-n nincs helye arcátlanságnak és ízetlenségnek.