A központi idegrendszere károsodott a magyar katonának

2011.05.19. 15:27

A központi idegrendszere károsodott az afganisztáni közlekedési balesetben legsúlyosabban megsérült magyar katonának. A katona jelenleg lélegeztetőgépen van, a Honvéd Kórház intenzív osztályán. A balesetben sérült másik három katona közül az egyik agyrázkódást, másikuk agyzúzódást, a harmadik pedig váll- és gerincsérülést szenvedett illetve egyiküknek a lábszárcsontja is eltört.

Minderről azon a Honvédelmi Minisztériumban tartott sajtótájékoztatón számoltak be, amelyen részt vett Benkő Tibor vezérkari főnök, Schandl László, a kórház megbízott főigazgatója és Zsíros Lajos a honvédség fősebésze, aki egyébként hajnalban meg is operálta a legsúlyosabb sérültet.

Benkő Tibor közölte, hogy a balesetben elhunyt két katona holttestét vasárnap hozzák haza és várhatóan délelőtt 10 órakor, a kecskeméti katonai reptéren fogadják a testeket.

Benkő Tibor szerint a baleset miatt nem kell semmilyen óvintézkedést tenni az afganisztáni misszióban; a helyzetet kiértékelik, újraképzést írtak elő a sofőröknek, de nem szigorítanak a szabályozáson - tette hozzá.

A vezérezredes elismerte, hogy voltak már máskor is balesetek Afganisztánban, olyan is előfordult, hogy felborult a magyar katonákat szállító más típusú autó, de soha nem volt még súlyos sérülés sem. Hozzáfűzte: a hadszíntéren fontos a sebesség, hiszen gyorsan kell közlekedni a műveleti területen. Vizsgálják még annak az afgán sofőrnek a felelőségét is, aki kihajtott a magyar konvoj elé.

Magyarországnak még 18 M-RAP MaxxPro típusú, az Egyesült Államok hadseregétől származó harcjárműve van, ezeket továbbra is használják majd, de felülvizsgálják őket, és a sofőröket is újra kiképeztetik. A járművet, amelyben a magyar katonák meghaltak, az iraki háborúra fejlesztették ki, magassága 3 méter, 2,5 méter széles és 6 méter hosszú, a súlya 17 tonna. A vezérezredes szerint valóban jóval borulékonyabb, mint az alacsonyabb Hummer.

Az M-RAP-et elsősorban menetoszlopok kísérésére fejlesztették ki, és nagyon jól véd az aknatámadás ellen. Ezért például a jármű ülései nem a padlóhoz vannak rögzítve, és négypontos biztonsági öv is van benne. Benkő Tibor szerint a katonák be voltak kötve, és viselték az előírt sisakot is, de a részleteket csak a vizsgálat befejezése után ismerhetik meg.

Az öt járműből álló magyar katonai konvoj kedden az afganisztáni Mazari-Sarifból tartott Puli-Humriba. A mellékútról egy afgán jármű hajtott a konvoj elé, a magyar katonák járműoszlopa balról előzni kezdte. A konvoj harmadik gépjárművének vezetője eddig ismeretlen okból balra rántotta a kormányt, ezért a jármű az útpadkán megperdült és felborult. A balesetben Dálnoki András szakaszvezető, toronylövész, valamint Róth Orsolya őrmester, a jármű parancsnoka vesztette életét.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport